7 potravín, ktoré nahradia prílohy a napomôžu k vysnívanej postave

Chutné pečené zemiaky, hranolky, ryža alebo knedľa. To sú prílohy, bez ktorých si nevieme predstaviť hlavné jedlá. Ak sa ale snažíte schudnúť alebo žiť zdravšie, mali byť ste zvoliť aj zdravšie prílohy. V článku vám ukážeme, akými potravinami môžete prílohy nahradiť.

Klasické prílohy ako zemiaky či ryža sú zdrojom sacharidov. Sacharidy sú nevyhnutnou zložkou našej potravy, avšak, aj pri ich výbere si môžete zvoliť zdravšiu verziu.

Prečo sú sacharidy dôležité?

  • telu dodávajú energiu
  • palivom pre mozog a svaly
  • zasýtia na dlhšiu dobu

Prílohy a chudnutie

Prílohy by ste z jedálnička určite nemali vynechávať ani keď sa snažíte zredukovať hmotnosť. Sú zdrojom energie pre vaše telo a zasýtia vás na dlhšiu dobu, takže sa po jedle nebudete hneď cítiť hladný. Ak sa ale snažíte schudnúť, najlepším návodom je zredukovať ich množstvo na vašom tanieri. Vymeňte ich za veľkú dávku zeleniny a prílohu ako ryžu či zemiaky si doprajte len v menšom množstve.

Dôležité je aj to, ako je príloha pripravená. Pri príprave sa vyhnite najmä veľkému množstvu oleja. Ak máte radi klasické zemiaky, skúste si ich uvariť v šupke a na prípravu knedle použite celozrnnú múku. Ani klasické prílohy pre vás nemusia byť strašiakom, ak si ich pripravíte zdravšie a doprajete si ich v primeranom množstve.

Čím nahradiť klasické prílohy?

Kukuričná kaša

Kukuričná kaša je známa aj pod názvom polenta. Využiť ju môžete ako náhradu klasickej zemiakovej kaše, no použiť sa dá aj do sladkých receptov. Polenta vás zasýti a navyše je bez lepku, takže je vhodná aj pre celiatikov. Obsahuje železo, bielkoviny, vitamíny skupiny A, B a tiež vápnik.

Pohánka

Pohánku môžete využívať ako prílohu k hlavnému jedlu, na výrobu chleba, cestovín, do polievok či nákypov. Je to takzvaná superpotraviny, ktorá obsahuje množstvo blahodárnych látok. Napríklad rutín, horčík, železo či aminokyseliny.

Bulgur

Bulgur je ľahko stráviteľná potravina, ktorá obsahuje kvalitné proteíny a vlákninu. Ako príloha k jedlu vás zasýti na dlhšiu dobu a tiež podporí imunitu, metabolizmus a psychickú pohodu.

Červená šošovica

Červená šošovica je zdrojom vlákniny, železa, vápnika a ďalších prospešných vitamínov a minerálov. Nenájdete v nej takmer žiadne tuky a preto je vhodná najmä pri redukcií hmotnosti ale tiež pri problémoch s trávením, cukrovke či vysokom cholesterole.

Batáty

Na rozdiel od klasických zemiakov majú batáty nižší glykemický index. Okrem toho obsahujú aj vitamín A, beta katorén a množstvo ďalších výživných látok, ktoré pôsobia blahodárne na naše zdravie.

Cuketa

Cuketa obsahuje viac ako 90 % vody a preto je ako stvorená je diétneho jedálnička. Pomocou špiralizéra z nej môžete jednoducho vytvoriť špagety alebo ju môžete vydlabať a naplniť mäsom, syrom či inými surovinami. Podobnou surovinou je aj uhorka, z ktorej si rýchlo a jednoducho vytvoríte raw špagety.

Karfiol

Vedeli ste, že karfiol môžete použiť aj ako zdravšiu náhradu ryže? Keďže nemá veľmi výraznú chuť skúste ho ochutiť napríklad kurkumou, petržlenovou vňaťou či inými bylinkami. Okrem toho ho môžete použiť aj ako základ zdravého cesta na pizzu.

Medzi ďalšie zdravé prílohy, ktoré dodajú sacharidy do vášho jedálnička môžete zaradiť napríklad quinou, pšeno alebo celozrnné pečivo či cestoviny.

Prílohy môžete nahradiť aj chutnou zeleninou, z ktorej jednoducho vytvoríte pečené hranolky, ako napríklad zo zeleru či mrkvy. Na zdravšiu verziu kaše môžete použiť tekvicu hokkaido. Šampiňóny a baklažán môžete naplniť obľúbenými surovinami a upiecť.

23.10.2019

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Mango: Ovocie, ktoré pomáha pri nespavosti aj nervozite

17.07.2019

Mango je sladké, šťavnaté a navyše veľmi zdravé tropické ovocie. V článku si prečítate viac o jeho blahodárnych účinkoch na naše zdravie a získate aj zopár tipov, ako mango jednoducho zaradiť do svojho jedálnička. Pokračovať v čítaní

Quinoa recepty: Dobroty, ktoré si zamilujete

22.05.2019

Quinoa patrí k takzvaným superpotravinám. Je chutná, plná živín a dá sa využiť v rôznych receptoch. Inšpirujte sa a vyskúšajte ju sami. Pokračovať v čítaní

Bolesť brucha: Potraviny, ktoré boľavému bruchu neprospievajú

22.10.2018

Každý z nás určite zažil pocit podráždeného žalúdka. Väčšinou sa tento pocit prejaví po zjedení mastnejších potravín alebo alkoholu, no to nie sú jediné prípady. Ktoré potraviny bruchu neprospievajú a ktoré naopak áno? Pokračovať v čítaní

 
Chcem jedálniček ZADARMO

2 908 718 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?