Sacharidy

Sacharidy sú nevyhnutnou súčasťou našej stravy. Dodávajú telu energiu a nestráviteľnú vlákninu k podpore trávenia.

Sacharidy delíme na:

  • monosacharidy
  • oligosacharidy
  • polysacharidy
  • komplexné sacharidy

Sacharidy, ktoré majú sladkú chuť, nazývame cukry. Ide o glukózu (hroznový cukor), fruktózu (ovocný cukor) a galaktózu. Sú to jednoduché cukry, ktoré môžu byť organizmom vstrebávané.

Sladkú chuť majú tiež disacharidy, medzi ktoré zaraďujeme sacharózu (repný cukor), mliečny cukor (laktózu) a sladový cukor (maltózu). Glukóza a fruktóza sú vo veľkom množstve obsiahnuté v ovocí, v mede, vo vínach, zelenine a v strukovinách. Glukóza aj fruktóza sa podieľajú na tvorbe zubného kazu.

Komplexné sacharidy naše telo získava z obilnín, strukovín, zemiakov, zo zeleniny a ovocia. Polysacharidy ďalej delíme na využiteľné (stráviteľné), ktoré telo využíva ako zdroj energie, a nevyužiteľné polysacharidy, čo je veľmi dôležitá vláknina.

Odporúčané množstvo sacharidov v potravinách človeka je 55 až 60 percent celkového energetického príjmu. To je približne 270 až 350 (a viac) gramov denne, v závislosti na celkovej dávke energie.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

2 207 805 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?