Vláknina

Vláknina v potravinách je dôležitou zložkou. Vie rozpohybovať tráviaci systém. Jej konzumácia výrazne podporuje chudnutie, a preto by v redukčnom jedálničku nemala chýbať.


Poznáme dva druhy vlákniny, a síce rozpustnú a nerozpustnú.

Rozpustná (v strukovinách, niektorých druhoch ovocia, koreňovej zelenine) dokáže na seba viazať vodu. Preto v tráviacom trakte človeka napučí a jej objem rastie. Tým pádom z nej telo získava energiu a pocit nasýtenosti. Dobre zamestná mikrobiálnu flóru v črevách (prebiotikum) a tým zároveň spomaľuje trávenie sacharidov a tukov, čo je pri diétach dobrým javom.

Druhá skupina vlákniny je nerozpustná (predovšetkým v celozrnných produktoch, v šupkách ovocia). Tá na rozdiel od prvej v tráviacom trakte nefermentuje a nemôže teda byť považovaná za energetický zdroj.

Ale aj ona má kladný vplyv na trávenie. Dokáže v črevách zväčšiť svoj obsah. Preto tam potrava nezostáva tak dlho, a tým pádom sa nevstrebe toľko tukov a cukrov. V hrubom čreve na seba naviaže odpadové látky z trávenia. Potom sa oveľa ľahšie vyprázdňujete.

Dospelý človek by mal denne prijať 20 – 35 g vlákniny.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

2 291 633 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?