Pravda o pečive: Môže za to, že nechudneme?

Nízkosacharidová diéta je hitom už dlhšiu dobu. Je diéta naozaj taká účinná? Čo sa stane, ak prestanete konzumovať sacharidy? Sú skutočne sacharidy v našom jedálničku dôležité? Prečítajte si v článku.

Pečivo je strašiakom všetkých, ktorí sa snažia schudnúť. Nejde len o chlieb, aj obľúbené sladké pečivo či cestoviny sú považované za neželanú potravinu, ak práve chudnete. Je to ale skutočne pravda? Môže pečivo za to, že sa vám nedarí zhodiť nadbytočné kilá?

Čo sa stane, keď prestanete jesť pečivo?

Ak ste to niekedy skúsili, viete, že to naozaj funguje. Ak vyradíte pečivo z jedálnička na jeden týždeň podarí sa vám zhodiť približne 3 až 4 kilá. Ale čo potom? Viete si predstaviť žiť bez sacharidov dlhodobo? To asi nie, sacharidy k životu jednoducho potrebujete a práve preto sa po skončení nízkosacharidovej diéty dostaví neželaný jojo efekt.

Nepriaznivé účinky vyradenia sacharidov

Sacharidy patria medzi základné zložky našej potravy. To znamená, že po ich vyradení môžete očakávať nepriaznivé účinky, ako napríklad:

1. Nedostatok energie

Úplným vynechaním sacharidov prídete o zdroj vitamínov B, železa a magnézia. To spôsobí, že nebudete cítiť dostatočné množstvo energie. Nebudete mať energiu na cvičenie alebo tiež vykonávanie svojej práce či iných aktivít. Energiu budete hľadať v iných, pravdepodobne nezdravých potravinách.

2. Ťažkosti s premýšľaním

Sacharidy sú takzvaným palivom pre náš mozog. Ak mu ho zoberiete, bude fungovať v obmedzenom režime, čo pocítite hneď, pri každodenných aktivitách. Sprievodnými príznakmi vynechania sacharidov sú únava, nespavosť, slabosť alebo aj nevoľnosť. Jednoducho sa budete cítiť, akoby ste mali nepríjemnú chrípku. Tento stav však trvá iba niekoľko dní.

3. Menej návštev WC

Cereálie a celozrnné pečivo sú dobrým zdrojom vlákniny. Ak sa však vzdáte sacharidov aj v tejto podobe, môžete očakávať aj menej pravidelnú stolicu.

Zdravšia alternatíva

Naše telo sacharidy jednoducho potrebuje, môžete ich ale konzumovať aj v oveľa zdravšej forme, ktorá pomáha aj pri dlhodobom chudnutí.

Celozrnné pečivo

Celozrnné pečivo alebo cestoviny sú dobrou voľbou aj pri chudnutí. V porovnaní s bielym pečivom obsahujú viac živín, vlákniny a majú nižší glykemický index, takže vás zasýtia na dlhšiu dobu. Prospešné pre chudnutie je, ak múka nachádzajúca sa v pečive je mletá nahrubo. Takto ostávajú v múke aj otruby a iné zložky, ktoré pomáhajú tráveniu. 

Grahamové pečivo

Tradičné grahamové pečivo je obsahom dôležitých látok podobné tomu celozrnnému.  

Knäckebrot

Knäckebrot je dehydrovaná forma múčneho výrobku. Ak chudnete, je vhodné ním nahradiť konzumáciu klasického bieleho pečiva. S jeho konzumáciou to ale nepreháňajte. Veľké množstvo vám zaručene znemožní chudnutie. Dehydratované pečivo má malý objem a jeden kúsok neobsahuje veľmi veľa kalórií. Avšak, nedokáže človeka poriadne zasýtiť. Knäckebrot je vhodný na rýchle doplnenie energie napríklad po namáhavom tréningu alebo ťažkej fyzickej práci.

Ovsené vločky

Rannú konzumáciu chleba a iného pečiva môžete nahradiť napríklad ovsenými vločkami. Vločky sú doslova nabité živinami. Okrem toho obsahujú komplexné sacharidy, ktoré vás zasýtia a dodajú vám energiu na dlhšiu dobu.

Quinoa

Quinoa je zdrojom kvalitných sacharidov a bielkovín. V jedálničku ju môžete využiť, ako kvalitnú náhradu bežných cestovín. Inšpirujte sa receptami na chutnú a zdravú quinou.

Zemiaky

Ak zvyknete na obed konzumovať cestoviny z bielej múky ako hlavné jedlo alebo ako prílohu, čo ak by ste ich vymenili za dobre známe zemiaky. Zemiaky sú lacným zdrojom komplexných sacharidov. Záleží ale aj na tom, ako ich pripravíte. Varené zemiaky majú najnižší glykemický index a zasýtia vás na dlhú dobu. Vyšší glykemický index majú pečené zemiaky a zemiaková kaša. Okrem tradičných zemiakov je vhodné vyskúšať aj sladké zemiaky známe ako batáty, ktoré obsahujú množstvo prospešných látok.

Pravidelná konzumácia celozrnného pečiva

Pravidelnou konzumáciou celozrnného pečiva prispejete svojmu zdraviu. Znížite:

  • riziko mozgových príhod a cukrovky 2. typu
  • riziko ochorenia srdca a krvného obehu
  • riziko vzniku rakoviny, najmä hrubého čreva (vďaka konzumácií vlákniny)
  • nadváhu

Aj keď je pečivo v dnešnej dobe veľkým strašiakom, určite sa mu nemusíte vyhýbať. Len si lepšie vyberajte, ktorý druh pečiva zvolíte. Na výber máte množstvo variantov.

16.10.2019

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Palacinky, pečená kaša, pizza: Ovsené vločky 3x inak

30.10.2019

Ovsené vločky patria k veľmi zdravým potravinám. Málokto ale vie, že je možné ich použiť do rôznych receptov. Okrem klasickej ovsenej kaše na raňajky si z nich môžete pripraviť napríklad aj palacinky či slanú pizzu. Inšpirujte sa v článku. Pokračovať v čítaní

Recepty na gril: Pochutnajte si zdravo a bez výčitiek

12.06.2019

Začala sa sezóna grilovačiek. Inšpirujte sa receptami na mäsité, vegetariánske či vegánske dobroty, ktoré na grilovačke nesmú chýbať. Pokračovať v čítaní

Bylinky pre zdravie aj krásu: ktoré zaradiť do jedálnička?

15.05.2019

Príroda je plná bylín, ktoré majú liečivé účinky pre naše telo. Pozrite sa, ktoré z nich by ste mali určite vyskúšať. Pokračovať v čítaní

 
Chcem jedálniček ZADARMO

2 908 817 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?