Pravda o pečive: Môže za to, že nechudneme?

Nízkosacharidová diéta je hitom už dlhšiu dobu. Je diéta naozaj taká účinná? Čo sa stane, ak prestanete konzumovať sacharidy? Sú skutočne sacharidy v našom jedálničku dôležité? Prečítajte si v článku.

Pečivo je strašiakom všetkých, ktorí sa snažia schudnúť. Nejde len o chlieb, aj obľúbené sladké pečivo či cestoviny sú považované za neželanú potravinu, ak práve chudnete. Je to ale skutočne pravda? Môže pečivo za to, že sa vám nedarí zhodiť nadbytočné kilá?

Čo sa stane, keď prestanete jesť pečivo?

Ak ste to niekedy skúsili, viete, že to naozaj funguje. Ak vyradíte pečivo z jedálnička na jeden týždeň podarí sa vám zhodiť približne 3 až 4 kilá. Ale čo potom? Viete si predstaviť žiť bez sacharidov dlhodobo? To asi nie, sacharidy k životu jednoducho potrebujete a práve preto sa po skončení nízkosacharidovej diéty dostaví neželaný jojo efekt.

Nepriaznivé účinky vyradenia sacharidov

Sacharidy patria medzi základné zložky našej potravy. To znamená, že po ich vyradení môžete očakávať nepriaznivé účinky, ako napríklad:

1. Nedostatok energie

Úplným vynechaním sacharidov prídete o zdroj vitamínov B, železa a magnézia. To spôsobí, že nebudete cítiť dostatočné množstvo energie. Nebudete mať energiu na cvičenie alebo tiež vykonávanie svojej práce či iných aktivít. Energiu budete hľadať v iných, pravdepodobne nezdravých potravinách.

2. Ťažkosti s premýšľaním

Sacharidy sú takzvaným palivom pre náš mozog. Ak mu ho zoberiete, bude fungovať v obmedzenom režime, čo pocítite hneď, pri každodenných aktivitách. Sprievodnými príznakmi vynechania sacharidov sú únava, nespavosť, slabosť alebo aj nevoľnosť. Jednoducho sa budete cítiť, akoby ste mali nepríjemnú chrípku. Tento stav však trvá iba niekoľko dní.

3. Menej návštev WC

Cereálie a celozrnné pečivo sú dobrým zdrojom vlákniny. Ak sa však vzdáte sacharidov aj v tejto podobe, môžete očakávať aj menej pravidelnú stolicu.

Zdravšia alternatíva

Naše telo sacharidy jednoducho potrebuje, môžete ich ale konzumovať aj v oveľa zdravšej forme, ktorá pomáha aj pri dlhodobom chudnutí.

Celozrnné pečivo

Celozrnné pečivo alebo cestoviny sú dobrou voľbou aj pri chudnutí. V porovnaní s bielym pečivom obsahujú viac živín, vlákniny a majú nižší glykemický index, takže vás zasýtia na dlhšiu dobu. Prospešné pre chudnutie je, ak múka nachádzajúca sa v pečive je mletá nahrubo. Takto ostávajú v múke aj otruby a iné zložky, ktoré pomáhajú tráveniu. 

Grahamové pečivo

Tradičné grahamové pečivo je obsahom dôležitých látok podobné tomu celozrnnému.  

Knäckebrot

Knäckebrot je dehydrovaná forma múčneho výrobku. Ak chudnete, je vhodné ním nahradiť konzumáciu klasického bieleho pečiva. S jeho konzumáciou to ale nepreháňajte. Veľké množstvo vám zaručene znemožní chudnutie. Dehydratované pečivo má malý objem a jeden kúsok neobsahuje veľmi veľa kalórií. Avšak, nedokáže človeka poriadne zasýtiť. Knäckebrot je vhodný na rýchle doplnenie energie napríklad po namáhavom tréningu alebo ťažkej fyzickej práci.

Ovsené vločky

Rannú konzumáciu chleba a iného pečiva môžete nahradiť napríklad ovsenými vločkami. Vločky sú doslova nabité živinami. Okrem toho obsahujú komplexné sacharidy, ktoré vás zasýtia a dodajú vám energiu na dlhšiu dobu.

Quinoa

Quinoa je zdrojom kvalitných sacharidov a bielkovín. V jedálničku ju môžete využiť, ako kvalitnú náhradu bežných cestovín. Inšpirujte sa receptami na chutnú a zdravú quinou.

Zemiaky

Ak zvyknete na obed konzumovať cestoviny z bielej múky ako hlavné jedlo alebo ako prílohu, čo ak by ste ich vymenili za dobre známe zemiaky. Zemiaky sú lacným zdrojom komplexných sacharidov. Záleží ale aj na tom, ako ich pripravíte. Varené zemiaky majú najnižší glykemický index a zasýtia vás na dlhú dobu. Vyšší glykemický index majú pečené zemiaky a zemiaková kaša. Okrem tradičných zemiakov je vhodné vyskúšať aj sladké zemiaky známe ako batáty, ktoré obsahujú množstvo prospešných látok.

Pravidelná konzumácia celozrnného pečiva

Pravidelnou konzumáciou celozrnného pečiva prispejete svojmu zdraviu. Znížite:

  • riziko mozgových príhod a cukrovky 2. typu
  • riziko ochorenia srdca a krvného obehu
  • riziko vzniku rakoviny, najmä hrubého čreva (vďaka konzumácií vlákniny)
  • nadváhu

Aj keď je pečivo v dnešnej dobe veľkým strašiakom, určite sa mu nemusíte vyhýbať. Len si lepšie vyberajte, ktorý druh pečiva zvolíte. Na výber máte množstvo variantov.

16.10.2019

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Recepty z tekvice, ktoré si zamilujete

18.03.2020

V jesennom období na nás z každého rohu vykukujú dekorácie tekvíc. Málokto ale vie, že tekvica sa dá využiť aj iným spôsobom než len na dekoratívne účely. Vďaka jej chuti, obsahu vitamínov a variabilite v kuchyni by ju mal do svojho jedálnička zaradiť naozaj každý. Pokračovať v čítaní

Špenát: Na čo je dobrý a v akých receptoch by nemal chýbať?

11.03.2020

Zdravá, chutná a nízkokalorická zelenina, ktorá je navyše dostupná po celý rok. To nie sú jediné dôvody, prečo by ste mali špenát do zaradiť do svojho jedálnička. Pokračovať v čítaní

Cuketová buchta: Slané či sladké potešenie

15.01.2020

Cuketa  je zdravá potravina a má v kuchyni veľké využitie. V nasledujúcom článku zistíte, ako sa z nej dajú pripraviť chutné koláče na sladko či na slano. Pokračovať v čítaní

Účinná diéta: Základom je pestrá a rozmanitá strava

10.01.2020

Aby bola diéta dlhodobo účinná a zároveň prínosná pre vaše telo, nie je vhodné počas nej hladovať ani sa nijak drasticky obmedzovať v jedle. Najdôležitejšia je pravidelnosť a vyváženosť jedálnička, ktorý obsahuje zdravú stravu so všetkými dôležitými zložkami potravy a to všetko v spojení s primeranou športovou aktivitou. Pokračovať v čítaní

 
Chcem jedálniček ZADARMO

3 096 345 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?