Glykemický index

V poslednej dobe je glykemický index potravín hojne skloňovanou veličinou, ktorá je však bezrozmerná, nemá teda žiadne jednotky. Vyjadruje rýchlosť, s akou ľudské telo využije glukózu z danej potraviny.


Každá potravina má svoj vlastný glykemický index. Keď zjete určitú potravinu a dve hodiny po jej požití sledujete glykémiu, hladinu cukru v krvi, potom plocha pod jej krivkou je vlastne vyjadrením glykemického indexu.

Táto plocha sa dá vyjadriť v percentách. Základom je, že glukóza má index 100. Ostatné potraviny majú tento index nižší.

V glykemickom indexe zohráva úlohu veľa vecí, vrátane obsahu vlákniny (vláknina spomaľuje vstrebávanie cukru) a dĺžky varenia. Okrem toho ale rýchlosť vstrebávania ovplyvňuje aj množstvo potravy v žalúdku (ak je väčšie, telo trávi rýchlejšie, snaží sa potravy čo najskôr zbaviť a rýchlejší je preto aj rast glykémie).

Zdravé sú tie potraviny, ktoré majú nízky glykemický index od 55, napríklad väčšina zeleniny a ovocia, čierny chlieb či orechy. Neovplyvňujú totiž toľko výkyvy glykémie, ktoré môžu viesť aj k vzniku cukrovky II. typu.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

2 262 886 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?