Potraviny na zahriatie: Bez polievky a zázvoru nedáte ani ranu

Zimné obdobie je už v plnom prúde a tomu treba prispôsobiť aj svoj jedálniček. Zaraďte doň preto potraviny na zahriatie organizmu a vaše telo vám poďakuje správnou funkciou metabolizmu aj lepším prekrvením končatín.

Stravovanie je tiež nutné prispôsobiť aktuálnej ročnej dobe podobne ako napríklad pohybové aktivity. Iný jedálniček budete preferovať v sparnom lete, iný v tuhej zime, rovnako ako počas jari, leta a jesene dáte prednosť vonkajšiemu športovaniu, zatiaľ čo v zime sa stiahnete do najbližšieho fitness centra alebo posilňovne. Akých princípov sa držať pri zostavovaní zimného jedálnička?

Studené potraviny vyraďte

Leto je časom studených letných šalátov, ktoré vás v horúcich dňoch občerstvia. Dodajú vitamíny a nie sú pritom ťažké do žalúdka. Dajú sa ľahko stráviť, a preto sú na horúce dni ideálnou potravou, ktorá nezaťaží a dodá potrebné živiny. Vôbec je na leto vhodnejšia studenšia strava, ktorá organizmus ochladzuje.

Na zimu je ale taký druh stravy naopak veľmi nevhodný, pretože znižuje odolnosť, imunitu. Keď prídete vymrznutí zvonku, kde je niekoľko stupňov pod nulou, určite nesiahnete po šaláte z cherry paradajok, ľadového šalátu, olív a tuniaka, a to napriek tomu, že ide o veľmi zdravé a chutné jedlo. Zimný jedálniček by mal vyzerať úplne inak. Stavte predovšetkým na teplé až horúce potraviny, ktoré vás zahrejú. Vaše telo hľadá subjektívny pocit tepla, ktorý mu studené pokrmy nedodajú. Zároveň tým podporíte imunitu, obranyschopnosť svojho organizmu. Ľahšie odoláte pri chrípkových epidémiách.

Zahrievače rozprúdia metabolizmus

V zime sa tiež spomaľuje metabolizmus. Z ríše zvierat poznáme veľa prípadov tvorov, ktorí sa na zimu vykŕmia a prespia ju – napríklad medvede. Rešpektujú tak prirodzené biologické rytmy. Zima je pre nich dobou odpočinku a na jej prežitie sa musia dopredu dostatočne vybaviť zásobami. Človek nemôže samozrejme zimu prespať. Musí fungovať ako kedykoľvek inokedy. Dôsledkom zimy ale je, že je spomalený, má menej energie. Najradšej by zaliezol ku kachliam a nerobil vôbec nič.

Tiež ľudské telo vydáva pred zimou signály, že je potrebné sa zásobiť na horšie časy. Telo má proste tendenciu ukladať tuk. Práve z týchto dôvodov počas zimy nejaký ten kilogram priberieme. Preto je potrebné snažiť sa naštartovať metabolizmus, aby dobre spaľoval a netvoril tukové zásoby v tele. Je veľmi dôležité podporiť organizmus teplou stravou. Pomôžu vám potraviny na zahriatie.

Pomôže aj ostré korenie

Aké pokrmy teda zaradiť do zimného jedálnička? Pri tvorbe menu na chladné obdobie vychádzajte zo sezónnych surovín, teda ak je to aspoň trochu možné. Možno namietnete, že v zime nič nerastie. V období vegetačného pokoja je dobré ťažiť z toho, čo ste nazbierali a nasušili v lete a na jeseň. Napríklad z uskladnených jabĺk sa dá pripraviť chutný teplý kompót, nasušené huby sa hodia do polievky. Ovocie skryté v útrobách mrazničky môžete rozmraziť a použiť na prípravu rôznych teplých pokrmov. Práve nahromadené zásoby by vám mali zaistiť, že jedlo bude chutné, vyvážené a s dostatočnou zásobou vitamínov a minerálov.

Medzi zahrievacie potraviny patrí aj korenie. Môžete občas siahnuť aj po ostrejších koreniacich prípravkoch vrátane napríklad chilli alebo karí. Ale nemali by ste to s nimi preháňať. Pozor by si na ostré korenie mali dávať hlavne tehotné ženy. Výbornou zahrievacou potravinou je zázvor. Keď vypijete zázvorový čaj, okamžite pocítite, že sa vám po tele rozlieva príjemné teplo. Dávajte si denne aspoň jednu podobnú zahrievaciu potravinu.

Polievky sú grunt zimy

Najlepšie sú hutné polievky plné zeleniny, ktoré zahrejú a doplnia živiny. Výborná je napríklad kapustová polievka, pretože kapusta obsahuje veľa vitamínu C a vlákniny. Podobne bohatá na živiny je treba tekvicová polievka. Nespočetne veľa variácií ponúkajú zeleninové vývary, do ktorých sa okrem koreňovej zeleniny ako mrkvy, petržlenu a zeleru dá pridávať brokolica, karfiol, pór a ďalšie prísady.

Ak nemáte napríklad v pivnici v piesku uskladnenú vlastnú mrkvu či petržlen, výbornou surovinou sú mrazené zmesi alebo polievkové balíčky čerstvej zeleniny. Môžete skúsiť cesnakovú polievku či zemiakovú polievku s hubami. Nezabúdajte ani na strukoviny, ktoré patria medzi bohaté zdroje rastlinných bielkovín. V oblasti polievok sa fantázii medze nekladú a vždy si zaistíte chutný pokrm. Vo vašom repertoári zimných jedál by nemali chýbať ani klasické vývary ako slepačí, kurací či hovädzí, doplnené veľkou porciou zeleniny a kúskami chudého vareného mäsa.

Príklad zimného jedálnička

Skúsme si uviesť príklad nevhodných a vhodných zimných raňajok. Nevhodné: celozrnný rožok, kvalitná šunka, paradajka, pohár mlieka alebo tiež müsli s mliekom a ovocím. Jedná sa o studené potraviny. Vhodnými raňajkami je naopak teplá ovsená kaša s jablkami, ktorá zahreje. Rovnako tak studené desiate s ovocím sú ideálne v lete, ale v zime je lepšie vymeniť ich za teplú zeleninovú polievku či teplý kompót.

Večerali ste v lete studené zeleninové šaláty? Vymeňte ich v zime za teplé šaláty so strukovinami ako fazuľou, šošovicou, hrachom. Zaraďujte tiež kvasenú zeleninu ako kapustu. Pite teplé čaje miesto studenej vody. Každý deň si doprajte teplý obed s dostatkom komplexných sacharidov, bielkovín a tukov. Minimálne 50 % zeleniny tepelne upravujte. Pokiaľ si telo žiada tuk, dajte mu ten zdravý, napríklad v podobe pečeného lososa alebo tuniaka. Výborné je zaradiť denne aspoň jednu polievku.

Zahusťujte mixovanou zeleninou

Na čo by ste si ale mali v zime dať pozor, sú smotanové omáčky a hutné ťažké klasické jedlá – pečené bravčové s knedľou, sladké pokrmy. Znamenajú zbytočné kalórie navyše. Aj keď si telo v zimných mesiacoch hovorí o podobnú stravu, snažte sa jej vyvarovať. Môžete si pripraviť odľahčenejšie varianty týchto jedál, aby ste telu zbytočne nepchali nadbytok kalórií, ktoré nedokáže spáliť, pretože v zime máte menej pohybu. Snažte sa tiež nezahusťovať polievky klasickou zápražkou či múkou. Na zahustenie sa hodí aj mixovaná zelenina, ide o oveľa zdravší variant jedla.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

8 potravín proti starnutiu: Kapustová šťava a zelený čaj ako elixír nesmrteľnosti

Ako už ​ste ​sa mohli dočítať v predošlých článkoch na našom webe, strava má veľký vplyv nielen na chudnutie, našu náladu či napríklad kvalitu spánku, ale ovplyvňuje aj vzhľad našej pokožky. Aké potraviny sú vhodné pre spomalenie starnutia? Prečítajte si náš článok, kde vám všetko prezradíme. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 207 477 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?