Potraviny na zahriatie: Bez polievky a zázvoru nedáte ani ranu

Zimné obdobie je už v plnom prúde a tomu treba prispôsobiť aj svoj jedálniček. Zaraďte doň preto potraviny na zahriatie organizmu a vaše telo vám poďakuje správnou funkciou metabolizmu či lepším prekrvením končatín.

Stravovanie je nutné prispôsobiť aktuálnemu ročnému obdobiu, podobne ako aj pohybové aktivity. Iný jedálniček budete preferovať v teplom lete, iný v tuhej zime. Rovnako ako počas jari, leta a jesene dáte prednosť vonkajšiemu športovaniu, zatiaľ čo v zime sa stiahnete do najbližšieho fitness centra alebo posilňovne. Akých princípov sa držať pri zostavovaní jedálnička na zimu?

Vyraďte studené potraviny

Leto je časom studených letných šalátov, dodajú vám vitamíny a nie sú pritom ťažké pre žalúdok. Keďže sa dajú ľahko stráviť sú ideálnou potravou na horúce dni, ktorá nezaťaží a dodá potrebné živiny. V lete je celkovo vhodnejšia studenšia strava, ktorá organizmus ochladzuje.

Na zimu je ale taký druh stravy naopak veľmi nevhodný, pretože znižuje odolnosť a imunitu. Keď prídete vymrznutý z vonkajšieho prostredia, kde je niekoľko stupňov pod nulou, určite nesiahnete po šaláte z cherry paradajok, ľadového šalátu, olív a tuniaka a to napriek tomu, že ide o veľmi zdravé a chutné jedlo. Zimný jedálniček by mal vyzerať úplne inak. Stavte predovšetkým na teplé až horúce potraviny, ktoré vás zahrejú. Vaše telo hľadá subjektívny pocit tepla, ktorý mu studené pokrmy nedodajú. Zároveň tým podporíte imunitu a obranyschopnosť svojho organizmu. Ľahšie odoláte pri chrípkových epidémiách.

Zahrievače rozprúdia metabolizmus

V zime sa spomaľuje metabolizmus. Z ríše zvierat poznáme veľa prípadov tvorov, ktorý sa na zimu vykŕmia a prespia ju, napríklad medvede. Rešpektujú tak prirodzené biologické rytmy. Zima je pre nich dobou odpočinku a na jej prežitie sa musia dopredu dostatočne vybaviť zásobami. Človek nemôže samozrejme zimu prespať, musí fungovať ako ktorékoľvek iné obdobie. Dôsledkom zimy má ale menej energie a je spomalenejší. Najradšej by zaliezol do postele a nerobil vôbec nič.

Ľudské telo vydáva pred zimou signály, že je potrebné sa zásobiť na horšie časy. Telo má tendenciu ukladať si tuk, z tohto dôvodu počas zimy nejaký ten kilogram priberieme. Preto je potrebné snažiť sa naštartovať metabolizmus, aby dobre spaľoval a netvoril tukové zásoby v tele. Je veľmi dôležité podporiť organizmus teplou stravou. Pomôžu vám potraviny na zahriatie.

Pomôže aj ostré korenie

Aké pokrmy teda zaradiť do pestrého jedálnička na zimu? Pri tvorbe menu na chladné obdobie vychádzajte zo sezónnych surovín, teda ak je to aspoň trocha možné. Možno namietnete, že v zime nič nerastie. V období vegetačného pokoja je dobré ťažiť z toho, čo ste nazbierali a nasušili v lete a na jeseň. Napríklad z uskladnených jabĺk sa dá pripraviť chutný teplý kompót, nasušené huby sa hodia do polievky. Ovocie skryté v útrobách mrazničky môžete rozmraziť a použiť na prípravu rôznych teplých pokrmov. Práve nahromadené zásoby by vám mali zaistiť, že jedlo bude chutné, vyvážené a s dostatočnou zásobou vitamínov a minerálov.

Medzi zahrievacie potraviny patrí aj korenie. Môžete občas siahnuť aj po ostrejších koreniacich prípravkoch vrátane chilli alebo karí. Nemali by ste to s nimi ale preháňať. Pozor na ostré korenie by si mali dávať hlavne tehotné ženy. Výbornou zahrievacou potravinou je aj zázvor. Keď vypijete zázvorový čaj, okamžite pocítite, že sa vám po tele rozlieva príjemné teplo. Dávajte si denne aspoň jednu podobnú zahrievaciu potravinu.

Polievky sú grunt zimy

Najlepšie sú hutné polievky plné zeleniny, ktoré zahrajú a doplnia živiny. Výborná je napríklad kapustová polievka, pretože kapusta obsahuje veľa vitamínu C vlákniny. Podobne bohatá na živiny je aj polievka tekvicová. Nespočetne veľa variácií ponúkajú zeleninové vývary, do ktorých okrem koreňovej zeleniny ako mrkvy, petržlenu a zeleru môžete použiť aj iné druhy a vytvoriť tak polievku brokolicovú, karfiólovú, pórovú, špenátovú či paradajkovú.

Ak nemáte v pivnici uskladnenú vlastnú mrkvu či petržlen, výbornou surovinou sú mrazené zmesi alebo polievkové balíčky čerstvej zeleniny. Nezabúdajte ani na strukoviny, ktoré patria medzi bohaté zdroje rastlinných bielkovín, vytvorte tak polievku šošovicovú, fazuľovú či hrachovú. V oblasti polievok sa fantázii medze nekladú a vždy si zaistíte chutný pokrm. Vo vašom repertoári zimných jedál by nemali chýbať ani klasické vývary ako slepačí, kurací či hovädzí, doplnené veľkou porciou zeleniny a kúskami chutného vareného mäsa či napríklad aj gulášová polievka.

Príklad zimného jedálnička

Skúsme si uviesť príklad nevhodných a vhodných zimných raňajok. Nevhodné: celozrnný rožok, kvalitná šunka, paradajka, pohár mlieka alebo tiež müsli s mliekom a ovocím. Jedná sa o studené potraviny. Vhodnými raňajkami je naopak teplá ovsená kaša s jablkami, ktorá zahreje. Rovnako tak studené desiaty s ovocím sú ideálne v lete, v zime je ale lepšie ich vymeniť za teplú zeleninovú polievku či teplý kompót.

Večerali ste v lete studené zeleninové šaláty? Vymeňte ich v zime za teplé šaláty so strukovinami ako fazuľou, šošovicou, hrachom. Zaraďte tiež kvasenú zeleninu ako kapustu. Namiesto studenej vody pite teplé čaje. Každý deň si doprajte teplý obed s dostatkom komplexných sacharidov, bielkovín a tukov. Minimálne 50 % zeleniny tepelne upravujte. Pokiaľ si telo žiada tuk, dajte mu ten zdravý, napríklad v podobe pečeného lososa alebo tuniaka. Výborné je zaradiť denne aspoň jednu polievku.

Zahusťujte mixovanou zeleninou

Na čo by ste si ale mali v zime dať pozor, sú smotanové omáčky a hutné ťažké klasické jedlá, napríklad pečené bravčové s knedľou alebo sladké pokrmy. Znamenajú zbytočné kalórie navyše. Aj keď si telo v zimných mesiacoch žiada podobnú stravu, snažte sa jej vyvarovať. Môžete si pripraviť ľahšie varianty týchto jedál, aby ste telu zbytočne nepchali nadbytok kalórií, ktoré nedokáže spáliť, pretože v zime má menej pohybu. Snažte sa tiež nezahusťovať polievky klasickou zápražkou či múkou. Na zahustenie sa skôr hodí mixovaná zelenina, ide o oveľa zdravší variant jedla.

05.10.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Avokádo 5x inak: Zdravé tipy do kuchyne

02.10.2018

Radi by ste vyskúšali nejakú zdravú potravinu a premýšľate o tom akú? Zavítajte do najbližšieho supermarketu alebo obchodu s ovocím a zeleninou a kúpte si avokádo. To, že ste ho ešte nikdy predtým ešte neochutnali vôbec nevadí. Prinášame vám tipy, ako ho môžete v kuchyni využiť. Pokračovať v čítaní

Účinná diéta: Základom je pestrá a rozmanitá strava

18.09.2018

Aby bola diéta dlhodobo účinná a zároveň prínosná pre vaše telo, nie je vhodné počas nej hladovať ani sa nijak drasticky obmedzovať v jedle. Najdôležitejšia je pravidelnosť a vyváženosť jedálnička, ktorý obsahuje zdravú stravu so všetkými dôležitými zložkami potravy a to všetko v spojení s primeranou športovou aktivitou. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 262 720 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?