Čo sú kalorické tabuľky a ako ich používať?

Ak chcete redukovať telesnú hmotnosť, tak musíte sledovať nie len to, čo jete, ale tiež v akom množstve potraviny prijímate. Je tiež dôležité ako veľmi sú dané potraviny energeticky náročné a práve k tomu vám budú pravým pomocníkom kalorické tabuľky.

Kalorické tabuľky

Kalorické tabuľky tvoria komplexný prehľad a členenie kategórií najbežnejších potravín, s ktorými sa stretávate každý deň. Vďaka online kalorickým tabuľkám, nebudete musieť zdĺhavo čítať obsahy potravín v obchodoch. Všetky potrebné informácie si môžete vyhľadať v pohodlí domova. Kalorické tabuľky slúžia primárne k tomu, aby mal človek prehľad o svojom dennom energetickom príjme a výdaji a to nie len pri redukcii váhy.

Všeobecne sú ale kalorické tabuľky najčastejšie vyhľadávané práve za účelom redukcie váhy. Pre udržanie správnej váhy je taktiež potrebné mať v rovnováhe energetický príjem a výdaj, v kombinácií s tabuľkami je udržanie tejto bilancie veľmi jednoduché.

Okrem údajov o energetickej hodnote nájdete v kalorických tabuľkách často tiež informácie o vitamínoch, bielkovinách, sacharidoch a tukoch v potravinách. Preto sú kalorické tabuľky vyhľadávané tiež ľuďmi s rôznymi intoleranciami alebo napríklad vegetariánmi, ktorí si strážia príjem hodnôt bielkovín, vitamínov apod.

Ako používať kalorické tabuľky?

Tzv. kalorický denník sa môže stať dobrým pomocníkom pri znižovaní a udržiavaní telesnej hmotnosti a tiež pre kontrolu, či telo dostáva všetky potrebné vitamíny a minerály. Keď venujete pár minút vyplneniu dôležitých údajov budete mať hneď prehľad o tom, ako na tom momentálne ste a tiež či si môžete dovoliť nejaký kalorický prehrešok.

Kalorické denníky fungujú buď na princípe, že si do nich sami vkladáte údaje o tom, čo ste za celý deň zjedli. Vtedy vidíte hodnoty a kalorické údaje o daných potravinách. Alebo sa vám vytvorí doporučený jedálniček na mieru (napr. podľa požadovanej redukcie váhy), ako je to na portály Pestrý Jedálniček.

Hodnoty kcal a doporučený denní príjem:

Každá potravina obsahuje určitý počet kalórií, ten je vyjadrený v jouloch alebo priamo v kalóriách (10 kJ= 2,4 kcal; 1 kcal= 4,2 kJ).

Energiu, ktorú človek získava z potravy by mala zhruba odpovedať energii, ktorú za daný deň vynaloží. Pre výpočet doporučeného energetického príjmu je potrebné vziať v úvahu niekoľko faktorov:

  • pohlavie
  • vek
  • fyzickú záťaž
  • vzrast
  • aktuálny zdravotný stav a prípadné tehotenstvo

Doporučený denný príjem kalórií:

Muži- 2000- 2400 kcal

Ženy- 1900- 2200 kcal

Pre tehotné a kojace ženy je doporučená denná energetická dávka priemerne 2 400 kcal.

Ak v potrave prijímate viac kalórií než je potrebné, má vaše telo tendenciu priberať na váhe. V opačnom prípade, ak prijmete menej kalórií než cez deň spálite, má telo tendenciu chudnúť, keďže si berie zásoby z tuku.

Možno ste už od výživových odborníkov počuli, že by ste mali do svojho jedálničku zaradiť potraviny s nízkym glykemickým indexom, pretože sú zdravšie. Málokto ale presne vie, čo si pod pojmom glykemický index potravín vlastne predstaviť, pre viac informácií pokračujte na súvisiaci článok.


Ukážka kcal na jednodennom jedálničku

  • Raňajky: pohánková kaša s kokosom (470 kcal)
  • Desiata: melónové závitky so šunkou (211 kcal)
  • Obed: kurací špíz so špenátom (671 kcal)
  • Olovrant: zelenina so šunkou a knäckerbrotom (196 kcal)
  • Večera: šalát s tofu (400 kcal)

Príklady kalorických hodnôt na bežných potravinách (100g)

čokoláda- 540 kcal

čerstvé maslo- 734 kcal

rožky- 308 kcal

kuracie prsia- 114 kcal

bravčový bok- 518 kcal

jablká- 52 kcal

Je logické, že napríklad zelenina (uhorka, melón apod.), ktorá je plná vody, bude mať menšiu výživovú hodnotu než tučné mliečne výrobky a mäso.

Výživové (kalorické) hodnoty daných potravín zistíte jednoducho po zadaní do online kalorických tabuliek, ktoré nájdete na špecializovaných internetových portáloch alebo na väčšine balení potravín na zadnej strane.

18.07.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chcem jedálniček ZADARMO

2 207 795 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?