Ketónová diéta

Ketónová diéta využíva stav ketózy. Dodržiavaním špecifických stravovacích pravidiel sa docieli to, že telu chýba energia z cukrov a preto ju musí čerpať z tukových zásob.

Princípy ketónovej diéty

Diéta pracuje na princípe zníženia príjmu sacharidov pod 25 gramov na deň. Zakázané sú preto všetky potraviny, ktoré obsahujú sacharidy. Potraviny pri tejto diéte obsahujú predovšetkým bielkoviny a tuky. Tie môžete jesť bez obmedzenia, rovnako tak vybranú zeleninu. 

Ketónová diéta na 5 dní zaručuje rýchle spálenie tukov.

Ketónovú diétu môžeme prirovnať k procesom, ktoré v organizme nastávajú keď sa hladuje. Pretože organizmu nie sú dodávané sacharidy, ktoré sú za normálnych okolností hlavným zdrojom energie, musí telo získavať energiu iba z ketolátok. Ketolátky vznikajú rozkladom tukov.

Zakázané potraviny

Počas ketónovej diéty je zakázaná celá skupina potravín, obsahujúcich veľký podiel sacharidov. Sú to strukoviny, obilniny, pečivo, všetky výrobky z múky, ovocie, sladká zelenina (hrášok a mrkva) a zemiaky. Z jedálnička môžete počas dodržiavania diéty vyškrtnúť tiež sladkosti, alkoholické nápoje a kávu.

Povolené potraviny

V rámci ketónovej diéty môžete jesť všetky potraviny obsahujúce bielkoviny a tuky. Sú to mliečne výrobky, mäso, ryby a vajcia. Preto je niekedy nazývaná tiež proteínovou diétou. Denný jedálniček pri tomto type diéty by ste si mali rozdeliť na šesť menších porcií a jesť každé dve až tri hodiny. Dbajte na dodržiavanie pitného režimu. Je veľmi dôležité vypiť denne tri litre tekutín, najlepšie neperlivej a nesladenej čistej vody.

Ukážkový jedálniček na 3 dni:

Deň prvý    

  • Raňajky: vaječná omeleta so zeleninovou oblohou;
  •  Desiata: biely jogurt;
  • Obed: tekvicová polievka, pečený losos na masle, šalát z rukoly;
  • Olovrant: syrový tanier;
  • Večera: paradajky s mozarellou pokvapkané olivovým olejom


Deň druhý

  • Raňajky: miešané vajíčka so slaninou;
  • Desiata: avokádo s citrónovou šťavou a pečenými paprikami v oleji;
  • Obed: zeleninová polievka, hovädzí steak, šalát z ľadového šalátu pokvapkaný olivovým olejom;
  • Olovrant: syrový tanier;
  • Večera: losos na masle, nastrúhaná uhorka s citrónovou šťavou


Deň tretí

  • Raňajky: tučný jogurt posypaný červenou paprikou a strúhaným čedarom;
  • Desiata: zeleninový tanier;
  • Obed: zeleninová polievka, pečené kura, šalát z hlávkového šalátu s pečenou slaninou;
  • Olovrant: varené vajcia s majonézou a bylinkami;
  • Večera: syrový tanier a zeleninový šalát


Vplyv ketónovej diéty na zdravie

Táto diéta je pre organizmus náročná a rozhodne sa nehodí pre každého. Ľudia s metabolicky podmienenými ochoreniami, medzi ktoré patrí napríklad cukrovka a porucha metabolizmu tukov, túto diétu držať nesmú.

Hladovanie a konzumácia vyššieho množstva tukov môže narušiť správne fungovanie tráviacej sústavy a celého organizmu.

Výhody:

Pri držaní ketónovej diéty nehladujete, pretože môžete jesť pravidelne a často. Kilá ubúdajú rýchlo a viditeľne. V prvej fáze diéty sa jedná o vodu, pretože obličky ju potrebujú k vylúčeniu toxických látok, ktoré vznikajú pri nadmernom príjme bielkovín. Dodržiavanie pitného režimu je výhodné pre celkovú očistu organizmu. Keď dodržiavate všetky pravidlá, je chudnutie u tejto diéty zaručené.


Nevýhody:

Ide o nevyváženú stravu, ktorá nie je výživovo plnohodnotná, preto sa vitamíny a minerály musia dopĺňať potravinovými doplnkami. Relatívne jednostranné zameranie jedálnička môže privodiť zápchu. Zákaz konzumácie ovocia a niektorej zeleniny a zvýšený príjem mäsa rapídne zvyšujú riziko nárastu hladiny cholesterolu, ktorý je jednou z hlavných príčin cievnych a srdcových ochorení. Ketónová diéta nie je diétou na celý život, preto po jej ukončení hrozí jo-jo efekt.

Krátkodobá pomoc pre vás

Ak potrebujete rýchlo zhodiť pár kilogramov, diéta vám zaručene pomôže. Pretože ale nespĺňa podmienky vyváženého jedálnička, nie je vhodná k dlhodobému dodržiavaniu.

Použite ju skôr ako odrazový mostík k novému životnému štýlu, kedy po ukončení tejto diéty prejdete na plnohodnotnú vyváženú stravu, obmedzíte nezdravé tuky, prejdete na celozrnné cereálie a zvýšite konzumáciu zeleniny a ovocia.

18.07.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chcem jedálniček ZADARMO

2 308 307 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?