Paleo strava a nízkosacharidová diéta

Paleo diéta

Prečo paleo?

Výskumy v biológii, biochémii, oftalmológii, dermatológii a mnohých ďalších odboroch naznačujú, že naša moderná strava, plná rafinovaných potravín, nasýtených tukov a cukrov, je príčinou väčšiny degeneratívnych ochorení. Tieto choroby sú  sú obezita, rakovina, cukrovka, srdcové choroby, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, depresie a neplodnosť.

Paleo potraviny, s ktorými pracuje paleo strava, či low carb diéta, sú zdravý spôsob, ako môže človek jesť a zostať pri tom štíhly, silný a plný energie bez toho, aby si otrocky sledoval svoj príjem a výdaj, či zapisoval kalorické tabuľky.

Paleo diéta a jej princípy

Paleo strava vychádza z toho, že našimi najstaršími predkami boli „lovci-zberači“, ktorí žili v období paleolitu, najdlhšom období v ľudských dejinách. Živili sa lovom drobných zvierat a zberom jedlých rastlín. Naša tráviaca sústava je rovnaká ako vtedy, ale naše stravovacie návyky sú iné.

Princípom tejto diéty teda je konzumovať paleo potraviny, teda také potraviny, pre ktoré bolo ľudské telo vyvinuté. Za posledných niekoľko tisíc rokov sa totiž ľudské gény nestihli zmeniť, a preto by sme organizmus nemali zaťažovať priemyselne spracovávanými potravinami, na ktoré nie je zvyknutý. Ku vhodných potravinám patrí zelenina, bobuľovité ovocie, kvalitné rastlinné a živočíšne tuky, ryby a mäso, orechy a semienka.

Paleo mýty

Medzi obľúbené mýty patrí, že paleo potraviny sú vlastne jedálničkom jaskynných ľudí. Ale nejde len o paleo jedálniček založený na mäse. Ide predovšetkým o to, vyhýbať sa polotovarom, dochucovadlám, konzervantom, ale tiež múke, ktorá je obsiahnutá skoro všade, dokonca aj v mäsových výrobkoch. Naša civilizácia je zahltená lepkom, s čím súvisí vznik celiakie.

Na druhej strane to však vôbec neznamená, že si pri doržiavaní paleo diéty nemôžete pochutiť na „klasických“ potravinách. Všetko má svoju alternatívu; dokonca aj v prípade chlebíka to môže byť napr. paleo chlieb z kokosovej múky a ľanových semienok.

Pri koznumácii mäsa samozrejme platí, že akékoľvek mäso v biokvalite môžeme pri paleodiéte považovať za zdravé. Pri receptoch vám môže poslúžiť bravčové mäso, hovädzie, alebo jahňacie.

Stravovanie a paleo diéta

Paleo diéta sa spravidla nekamaráti s potravinami ako sú lepok a sacharidy, cukor, obilniny, strukoviny a sója, rastlinné oleje a mliečne výrobky. 

Niektoré potraviny sú vhodné, iba ak ich jete v malom množstve. Patrí k nim kvalitné červené víno obsahujúce antioxidanty a ďalšie prospešné látky, 70 % horká, naozaj kvalitná čokoláda a kvalitná káva pripravená z mletej kávy, len bez mlieka a cukru!

Na pitie je najlepšia pramenitá voda. Pokiaľ ide o hydratáciu, vodu by ste mali mať stále pri sebe. Môžete aj čaj, najlepšie zelený. Aj keď nie sú tak úplne paleo, čaje môžete zaradiť do jedálnička.

Paleo strava (nízkosacharidová diéta) verzus ketónová diéta

Sacharidy sú mnohokrát najviac zradná makroživina, zatiaľčo tuky a bielkoviny bývajú alfou a omegou zdravej stravy. Paleo strava však rozhodne nie je jediný stravovací režim, ktorého základom je nízkosacharidová diéta. Jej hlavným konkurentom je low carb diéta, alebo ketónová diéta. V čom sa však ketónová diéta, alebo proteínová diéta líši od tej paleo?

Dalo by sa povedať, že ketónová diéta a proteínová diéta je vlastne extrémne nízkosacharidová diéta. Obsah sacharidov pri nej predstavuje menej ako 10 % denného príjmu. Denný príjem bielkovín je pri nej zase limitovaný zhruba na pätinu celkovej dennej spotreby.

Ketónová diéta pracuje so snížením denného príjmu sacharidov pod 50 gramov. Telo sa v takomto prípade dostane do metabolického stavu zvaného ketóza, pri ktorej začne využívať tuk ako hlavný zdroj energie.

Low carb diéta je zasa klasická paleo diéta, ktorá sa však nezaoberá „paleo-pôvodom“ potravín.

Aké má teda ketónová diéta hlavné výhody a nevýhody v porovnaní s paleo diétou?

Tukový metabolizmus a rýchlejšie chudnutie

Žiadne výkyvy hladiny cukru v krvi

Efektívnejšie potlačuje zápalové procesy

Vyššia finančná náročnosť

Dlhodobá neudržateľnosť (prekyslenie organizmu)

Nutnosť pevnej vôle (z hľadiska príjmu sacharidov)

Paleo diéta: recepty na tri dni

Určite ste sa už zaoberali tým, aké konkrétne jedlá si so sebou obnáša tento spôsob stravovania. Paleo diéta – recepty z nej vychádzajúce môžu byť pre mnohých nečakanou inováciou, alebo aj nízkosacharidovou úpravou tradičného jedálnička. Pre lepšiu predstavu toho, aké typy jedál obnáša paleo strava a čo sú vlastne paleo potraviny, máme k dispozícii nasledujúci paleo jedálniček.

Mnohé zo spomenutých jedál sú navyše kompatibilné aj s ketogénnou diétou, akurát si pri nich treba dať pozor na výber konkrétnej zeleniny a na jej podiel sacharidov. Pre čo najdôkladnejší prehľad o nutričnej hodnote je vhodné viesť si napr. kalorické tabuľky.

1

Deň prvý

  • Raňajky
    • vajcia, údený losos a zelenina, dusené na kokosovom oleji
  • Obed
    • kurací šalát a paleo chlieb (z kokosvej múky) s olivovým olejom
  • Večera
    • hovädzí karbonátok, zelenina
2

Deň druhý

  • Raňajky
    • ovocný šalát s orechmi
  • Obed
    • zeleninová polievka, morčací steak
  • Večera
3

Deň tretí

  • Raňajky
    • praženica
  • Obed
    • paleo chlieb (z kokosvej múky) s listom hlávkového šalátu, so slaninou a čerstvou zeleninou
  • Večera
    • pečený zubáč, zelenina

Paleo = návrat ku koreňom

Paleo diéta a paleo jedálniček sú trendy, pri ktorých sa ľudia snažia vyhýbať priemyselne vyrábaným potravinám. Primárne nejde o chudnutie. Každý sa môže najesť tak, aby nemal hlad a aby mu nechýbala energia.

Ide o zdravý životný štýl, o návrat k prírode a k takej strave, k akej je naše telo uspôsobené. Jesť naozajstné jedlo a nie jeho náhrady, to vlastne ani nie je žiadna diéta, ale skrátka prirodzená strava.

    Chcete dostávať zaujímavé jedálničky do mailu?


    © COPYRIGHT 2022 pestrý jedálniček. ALL RIGHTS RESERVED.