Paleo diéta

Prečo paleo?

Výskumy v  biológii, biochémii, oftalmológii, dermatológio a mnohých ďalších odboroch naznačujú, že naša moderná strava, plná rafinovaných potravín, nasýtených tukov a cukrov, je príčinou väčšiny degeneratívnych ochorení. Tieto choroby sú  sú obezita, rakovina, cukrovka, srdcové choroby, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, depresie a neplodnosť.

Paleo diéta je zdravý spôsob, ako jesť a zostať štíhly, silný a plný energie.

Princíp paleo diéty

Paleo strava vychádza z toho, že našimi najstaršími predkami boli „lovci-zberači“, ktorí žili v období paleolitu, najdlhšom období v ľudských dejinách. Živili sa lovom drobných zvierat a zberom jedlých rastlín. Naša tráviaca sústava je rovnaká ako vtedy, ale naše stravovacie návyky sú iné.

Princípom tejto diéty teda je konzumácia takých potravín, pre ktoré bolo ľudské telo vyvinuté. Za posledných niekoľko tisíc rokov sa totiž ľudské gény nestihli zmeniť, a preto by sme organizmus nemali zaťažovať priemyselne spracovávanými potravinami, na ktoré nie je zvyknutý. Ku vhodných potravinám patrí zelenina, bobuľovité ovocie, kvalitné rastlinné a živočíšne tuky, ryby a mäso, orechy a semienka.

Paleo mýty

Medzi obľúbené mýty patrí, že sa priaznivci paleo diéty stravujú ako jaskynní ľudia. Ale nejde len o paleo jedálniček založený na mäse. Ide predovšetkým o to, vyhýbať sa polotovarom, dochucovadlám, konzervantom, ale tiež múke, ktorá je obsiahnutá skoro všade, dokonca aj v mäsových výrobkoch. Naša civilizácia je zahltená lepkom, s čím súvisí vznik celiakie.

Strava počas paleo diéty

Všeobecne nie je v priebehu paleo diéty dobré konzumovať lepok a sacharidy, cukor, obilniny, strukoviny a sóju, rastlinné oleje a mliečne výrobky. 

Niektoré potraviny sú vhodné, iba ak ich jete v malom množstve. Patrí k nim kvalitné červené víno obsahujúce antioxidanty a ďalšie prospešné látky, 70 % horká, naozaj kvalitná čokoláda a kvalitná káva pripravená z mletej kávy, len bez mlieka a cukru!

Na pitie je najlepšia pramenitá voda. Pokiaľ ide o hydratáciu, vodu by ste mali mať stále pri sebe. Môžete aj čaj, najlepšie zelený. Aj keď nie sú tak úplne paleo, čaje môžete zaradiť do jedálnička.

Výhody paleo stravy

  • dlhodobý chudnúci efekt
  • prirodzená strava
  • zdraviu prospešné potraviny
  • kvalitné potraviny
  • jedlo bez chemickej úpravy

Nevýhody paleo stravy

Paleo jedálníček na 3 dni

                                                   Deň prvý

  • Raňajky

           vajcia a zelenina, vyprážané v kokosovom oleji

  • Obed

           kurací šalát s olivovým olejom

  • Večera

           hovädzia karbonátka, zelenina

Deň druhý

  • Raňajky

           ovocný šalát s orechmi

  • Obed

           zeleninová polievkam, morčací steak

  • Večera

           losos, zelenina

                                                   Deň tretí

  • Raňajky

           praženica

  • Obed

           sendvič z listu hlávkového šalátu, s mäsom a                         čerstvou zeleninou

  • Večera

           pečený zubáč, zelenina

Každý deň do jedálnička na desiatu a olovrant zaraďujte ovocie, orechy a semienka.

Paleo = návrat ku koreňom

Paleo diéta je trend, kedy sa ľudia snažia vyhýbať priemyselne vyrábaným potravinám. Primárne nejde o chudnutie. Každý sa môže najesť tak, aby nemal hlad a aby mu nechýbala energia. Ide o zdravý životný štýl, o návrat k prírode a k takej strave, k akej je naše telo uspôsobené. Jesť naozajstné jedlo a nie jeho náhrady, to vlastne ani nie je diéta, ale skrátka prirodzená strava.

    Chcete dostávať zaujímavé jedálničky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jedálniček. ALL RIGHTS RESERVED.