Nádcha: Čo naozaj zaberá a čím by ste si naopak mohli uškodiť?

Nachladnutie a nádcha trvajú u dospelých ľudí minimálne týždeň, sprevádza ich kýchanie, zhoršené dýchanie, zaslzené a opuchnuté oči. Aj keď sa nádcha nepovažuje za priveľmi vážnu chorobu, ktorá sa musí liečiť antibiotikami, dokáže poriadne skomplikovať bežné dni a pokaziť vám náladu.

Mnoho ľudí si nemôže dovoliť týždennú dovolenku v práci alebo prestávku v bežnom živote, aj napriek nepríjemným príznakom nádchy musia naďalej pokračovať v bežnom živote. Práve preto sme vám pripravili zoznam vecí, ktoré robiť ak vás zastihnú prvé príznaky a ktoré vám pomôžu zbaviť sa nádchy rýchlejšie.

Pitný režim

Pitný režim je dôležitý každý deň, no pri ochorení obzvlášť. Okrem čistej vody skúste piť viac čajov. V zime sa radšej vyhýbajte studeným nápojom a voľte vždy tie teplejšie, ktoré vám zahrejú organizmus. Pre liečbu nachladnutia a nádchy si skúste do čaju nakrájať koreň zázvoru, ktorý obsahuje množstvo podporných a účinných látok. Pre zlepšenie chuti si do čaju kľudne pridajte aj med a citrón.

Naparovanie

Medzi príznaky nádchy samozrejme patrí upchatý nos a teda aj zhoršené dýchanie. Naparovanie vám zaručene pomôže spriechodniť dýchacie cesty. Stačí ak si v hrnci ohrejete vodu a budete nad ňou inhalovať pár minút. Pre lepšie výsledky si do vody pridajte esenciálne oleje. Za najúčinnejšie sa považuje čajovníkový alebo mentolový olej alebo tiež rumanček či obyčajná soľ. Soľ má blahodáne účinky aj pri sennej nádche a alergii. Alergikom s chronickou nádchou sa odporúča mať doma soľnú lampu, ktorá zlepšuje kvalitu vzduchu a tým pomáha uvoľňovať dýchacie cesty či už pri nádche obyčajnej alebo alergickej.

Vitamín C

Zvýšený príjem vitamínu C je dôležitý už pri prvých náznakoch zimy. V tomto období máme často oslabenú imunitu, a tak je potrebné užívať niečo, čo nám ju zvýši. Ideálne sú potraviny s vitamínom C. Vitamín C nájdete, samozrejme, v citrónoch. V zimnom období si preventívne pripravujte vodu s odšťaveným citrónom, ak vás už ale trápi silná nádcha, skúste si šťavu z citróna zmiešať spolu s medom. Ďalšou potravinou, ktorá obsahuje vitamín C je aj kyslá kapusta. Dôležité ale je, aby ste ju jedli čerstvú, varením totiž stráca značné množstvo vitamínu C. Prečítajte si o tomto elixíre zdravia, teda kyslej kapuste viac a inšpirujte sa rôznymi zdravými receptami.

Vývar

Klasický recept od našich babičiek sa používa dodnes a stále funguje, je ním silný kurací či hovädzí vývar. Snažte sa doň nepridávať žiadne umelé ochucovadlá, namiesto nich pridajte množstvo koreňovej zeleniny. Jedzte ho za horúca, príjemne vám ohreje a posilní organizmus.

Potraviny s vitamínom C však možno využiť i pri príprave iných polievok ako je napríklad krémová brokolicová polievka alebo cesnačka.

Kúpeľ

Horúci kúpeľ s trochou morskej soli dokáže účinne bojovať s nádchou. Ak nemáte možnosť si ho dopriať skúste si aspoň namočiť nohy do nádoby s vodou a morskou soľou alebo aj éterickými olejmi. Príjemne tým prehrejete organizmus a oleje vám preniknú do krvného obehu. Nezabudnite si ale po kúpeli nôh nasadiť ponožky, aby ste ostali v príjemnom teple.

Cesnak

Cesnak obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok a je považovaný za prírodné antibiotikum. Ak máte problém ho zjesť samostatne, skúste ho pridať napríklad do polievky alebo si ho prelisujte na chlieb. Cesnak dokáže účinne bojovať s bolesťou hrdla a taktiež zlikviduje prítomné baktérie a vírusy. V boji proti nádche sú však úspešné aj iné potraviny s vitamínom C.

Oddych

Posledný recept, ktorý vám spomenieme, je pravdepodobne tým najúčinnejším. Je ním oddych. Či už vás trápi nádcha alebo nie, oddych je dôležitý. Ak máte nádchu a nemáte počas bežných dní čas ju doma vyležať, snažte sa ísť aspoň večer skôr do postele. Práca a nedostatočný odpočinok vám môžu chorobu len zhoršiť. Majte dostatočný spánkový režim, zaručene vám to pomôže cítiť sa lepšie.

Tipy na prevenciu

Okrem receptov na rýchle porazenie nádchy a nachladnutia sú dôležité aj tipy na ich prevenciu a to najmä v zimnom období, kedy sú ľudia náchylnejší na rôzne ochorenia. Medzi tie patrí:

  1. Dodržiavajte pitný režim, vhodná je aj voda s citrónom, ktorý vám doplní vitamín C.
  2. Jedzte potraviny s vitamínom C. Je dôležité mať pestrý jedálniček s dostatkom ovocia a zeleniny, tie obsahujú množstvo látok, ktoré podporujú imunitu ľudského tela.
  3. Oblečte sa primerane k počasiu, aby vaše telo nebolo dlhodobo vystavené zime a to najmä vaše nohy. Ak ste počuli že by ste sa kvôli zdraviu mali otužovať, môžete to skúsiť, no s vystavovaním sa zime by sa to nemalo preháňať.
  1. Nevynechávajte teplé jedlo. V zime je dôležité zahrievať svoje telo teplými pokrmami alebo napríklad aj čajom.
  2. Odpočívajte. Doprajte svojmu telu dostatok odpočinku a dostatočný spánok, ktorý potrebuje k správnemu fungovaniu.
  3. Hýbte sa. So zdravým životným štýlom je spojený aj dostatočný pohyb. Nebojte sa prechádzok aj keď je už vonku zima, otužia vás a aj to posilní vašu obranyschopnosť.

Či už pri prvých príznakoch alebo len ako prevenciu, skúste tieto recepty na zlepšenie zdravotného stavu aplikovať do vášho života. Je lepšie najprv skúsiť prírodné liečivá než si hneď dávkovať množstvo liekov z lekárne. Samozrejme niekedy je to nevyhnutné. Dôležité je aj to, aby ste svoju nádchu nepodcenili. Ak vašu nádchu sprevádzajú aj výrazné hlieny, teda máte takzvanú zelenú nádchu alebo zadnú nádchu, pri ktorej majú hlieny tendenciu stekať do hrdla, radšej navštívte svojho lekára. Lekára určite navštívte aj keď máte nádchu počas tehotenstva či ak nádchou trpí vaše dojča, v týchto prípadoch je vhodné radšej nič nepodceniť.

    Chcete dostávať zaujímavé jedálničky do mailu?


    © COPYRIGHT 2022 pestrý jedálniček. ALL RIGHTS RESERVED.