Aké potraviny vám dodajú energiu?

Chýba vám často potrebná šťava do života a cítite sa unavení, hoci dostatočne spíte? Príčinou môžu byť niektoré potraviny alebo nápoje, ktoré do svojho tela dostávate, či naopak, ktorých máte nedostatok. Poradíme vám teda, čo konzumovať, aby ste mali dostatok energie.

Patríte medzi ľudí, ktorí siahajú po šálke kávy zakaždým, keď sa im v práci zatvárajú oči? Máte nabitú špajzu či chladničku plechovkami s energy drinkami a nedáte bez nich ani ranu vždy, keď ste vystavení nejakej náročnejšej záťaži alebo sa musíte dlhšiu dobu sústrediť? Pravdepodobne robíte chybu. Nadmiera kofeínu vášmu telu rozhodne neprospieva. Existuje rad lepších prírodných spôsobov, ako si nabiť svoje energetické baterky.

Citrón ako elektrolyt

Ak vás prepadne v práci, alebo v škole na prednáške únava a bez energie nie ste schopní ďalej existovať, nemusíte hneď bežať do automatu na kávu alebo siahať do zásob energetických nápojov. Prebudiť vás z letargie dokážu aj iné nápoje a potraviny.

Úplne najzákladnejším zdravým prírodným drinkom je čistá pramenitá neperlivá voda, do ktorej nakvapkáte trochu šťavy z vytlačeného citróna. Vždy si kúpte čerstvý citrón, zabudnite na najrôznejšie koncentráty, ktorých sú plné regály supermarketov. Obsahujú totiž väčšinou konzervanty (disiričitan sodný). V prírodnom citróne nič podobné nenájdete. Citrónový nápoj osvieži, zaistí príjem tekutín a elektrolyty v ňom obsiahnuté kladne pôsobia aj na vaše bunky. Môžete tento energy drink môžete popíjať celý deň, alebo si dať pohárik pred jedlom.

Semienka sa hodia nielen pre Indiánov

Keď už sa zaoberáme horčíkom, veľmi vhodným energetickým a zdravým maškrtením sú najrôznejšie semienka – ľanové, sezamové, chia, slnečnicové a pod. Môžete skúsiť rôzne zmesi. Dajú sa zobať len tak alebo si ich môžete pridať do jogurtu, do raňajkových müsli či smoothie koktailov.

Nie nadarmo si so sebou nosili Indiáni vrecúško chia semienok. Mali energiu kedykoľvek pri sebe. Niekoľko lyžíc semienok si môžete dopriať každý deň. Okrem semienok obsahujú horčík aj orechy a mandle.

Celozrnné pečivo pre každý deň

Bez sacharidov by váš mozog nefungoval, nebol by schopný pracovať. Keď má nedostatok sacharidov, hneď sa hlási o slovo únavou, nesústredenosťou, bolesťou hlavy. Pritom stačí tak málo, ide len o to, dodať mu vhodné potraviny s obsahom komplexných sacharidov.

Výborné je celozrnné pečivo. Balíček celozrnného chleba sa tiež vojde do zásuvky vášho pracovného stola. 

Poslúži vám nielen ako železná zásoba pre prípad núdze, ale aj ako obed v prípade, že nemáte čas sa ísť najesť von. Tento chlieb má dlhšiu trvanlivosť a vášmu mozgu dodá palivo na pomerne dlhú dobu. Nekolíše vám hladina glykémie, ako u jednoduchých sacharidov, a preto nehrozí únava a energetické výpadky. Budete podávať stabilný výkon. Do energetického jedálnička môžete pridať aj celozrnné cestoviny, ktoré sú tiež zdrojom dôležitých minerálov ako horčíka, vápnika, draslíka a železa.

Energiu rozprúdi kardamóm aj škorica

Aj korenie má schopnosť dodať telu energiu. Rozprúdi krv, povzbudí trávenie. Typickým príkladom je kardamóm, ktorý sa hodí nielen do jedla, ale aj do čaju. Ďalej sem patrí aj karí, zázvor zvyšujúci krvný obeh alebo škorica so svojím esenciálnym olejom. Zmysly ale prebúdza a nabudzuje napríklad aj klinček alebo aníz, silné povzbudzujúce účinky má aj obyčajné čierne korenie. Preto jedlá určite dochucujte. Zaistíte si tým nielen lepšie trávenie, ale aj uvoľňovanie energie.

Dobre naštartuje kvasená zelenina

Rovnako ako ovocie, aj zelenina je veľmi dobrým zdrojom energie. Môžete zvoliť aj fermentovanú, čiže kvasenú zeleninu. Výhodou je, že ju máte k dispozícii aj v čase, keď je to s čerstvou zeleninou zlé, teda na jeseň a v zime.

Prospieva tráviacemu systému, črevnej mikroflóre a imunite, mliečne kvasenie zvyšuje obsah vitamínov. Prečistí vaše telo, povzbudí vás. Pokojne si ju môžete dopriať denne. Z čerstvej zeleniny je dobrá predovšetkým tá, ktorá obsahuje veľa vitamínov zo skupiny B. Práve pri spracovaní týchto vitamínov sa uvoľňuje energia. Medzi zeleninu s vysokým obsahom vitamínu B radíme strukoviny, listovú zeleninu, špargľu, brokolicu.

Pomôže šťava z kokosu a guarana

K rozprúdeniu krvi vám pomôže tiež čaj. Bylinné čaje na chudnutie majú v sebe veľký energetický potenciál. Ich účinky sú spravidla povzbudzujúce nielen na trávenie, ale aj na psychiku, preto hrajú úlohu energy drinkov. Napríklad ide o maté, zelený čaj, guaranu, všetky tieto ingrediencie štartujú psychiku. Osviežujúcim drinkom, ktorý vás riadne „nakopne“ je ale tiež napríklad šťava z mladého kokosu alebo z aloe vera. Bylinné čaje na chudnutie pite podľa návodu (spravidla sa po určitej dobe popíjania zaraďuje pauza), nápoje z mladého kokosu či aloe si môžete bez obáv dopriať každý deň.

Okrem potravín vám pomôže získať energiu aj pohyb. Niekedy stačí si dať v práci krátku pauzu a prejsť sa vonku. Osviežite svoj mozog aj svaly a hneď sa vám bude lepšie pracovať a sústrediť sa.

Získate jedálniček zadarmo, presvedčte sa.

24.08.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

8 potravín na zníženie vysokého tlaku

16.10.2018

Trápi vás vysoký tlak? Ponúkajú vám lekári veľa drahých liekov, no vy ste presvedčení, že to musí ísť aj inak? Máme pre vás malého pomocníka, vďaka ktorému zistíte, aké potraviny zaradiť do jedálnička, aby ste si znížili tlak krvi prírodnou cestou. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 291 633 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?