Celiakia: Príznaky, prejavy a diéta

Ochorenie spôsobené neznášanlivosťou lepku trápi v dnešnej dobe stále väčšie množstvo ľudí. Aké sú jej príznaky a ako sa dá s celiakiou bojovať? Zistite to.

Príznaky celiakie

Celiakia je chronické autoimunitné ochorenie, ktoré súčasná medicína nedokáže vyliečiť. Ide o chorobu spôsobenú neznášanlivosťou lepku, teda gluténu, ktorá môže postihnúť deti aj dospelých v akomkoľvek veku. Za celiakiou väčšou stoja genetické predispozície.

U takto chorých ľudí dochádza v dôsledku pôsobenia lepku k zmenšovaniu povrchu tenkého čreva, čo spôsobuje tráviace ťažkosti a zhoršené vstrebávanie živín. Ak telo nedokáže z potravy získavať vitamíny a minerálne látky, vznikajú ďalšie vážne zdravotné komplikácie, napríklad ochorenie kostí a kĺbov, poruchy krvotvorby a ďalšie.

Celiakia sa u laickej verejnosti často zamieňa za alergiu na lepok, ktorá má síce podobné prejavy ale v tomto prípade nedochádza k poškodeniu tenkého čreva. Ide len o rýchlu a pomerne nepríjemnú alergickú reakciu na lepok.

Medzi najčastejšie príznaky celiakie patria chronické hnačky, kŕče a bolesti brucha, nadúvanie, únava, anémia, úbytok hmotnosti a strata chuti k jedlu.

Celiakia u detí

Neznášanlivosť lepku sa často prejaví už v detskom veku, v dobe, kedy sa dieťa začne stretávať s pevnou stravou obsahujúcou lepok, napríklad po konzumácií krupicovej kaše alebo piškót.

Deti sa potom sťažujú na časté bolesti brucha, trápia ich hnačky, nadúvanie, zápchy a zvracanie. Medzi ďalšie prejavy celiakie u detí patrí aj nápadné spomalenie rastu a kožné vyrážky.

Celiakia u dospelých

Problém celiakie je v tom, že je často považovaná za detské ochorenie a dospelí tým pádom jej príznaky neriešia alebo nedostanú správnu diagnózu.

Spúšťacím faktorom ochorenia u dospelých je spravidla nadmerná záťaž, teda napríklad tehotenstvo, choroba či stres. Prejavy sa môžu vyskytovať v oblasti tráviacich problémov ale tiež napríklad ochorenie kostí, anémia, úzkosť, pečeňové ťažkosti a u žien aj nepravidelnosť menštruačného cyklu.

Domáce testy na celiakiu

V dnešnej dobe je možné využiť domáce testy na neznášanlivosť lepku. Tieto testy sa dajú zohnať na internete alebo v lekárňach. Obsahujú sterilnú ihlu, ktorou si pichnete do prsta a z kvapky krvi a priloženej doštičky zistíte, či trpíte intoleranciou na lepok.

Táto metóda je rýchla a jednoduchá, no funguje skôr orientačne. Ak máte skutočné podozrenie na celiakiu, je nutné navštíviť lekára a dohodnúť si vyšetrenie, ktoré by malo zahŕňať krvné testy a biopsiu tenkého čreva.

Celiakia a diéta

Pri ochorení celiakia je dôležité celý život dodržiavať bezlepkovú diétu. Bezlepková diéta síce intoleranciu na lepok nevylieči, no zbaví chorého nepríjemných prejavov a zabráni ďalšiemu zhoršovaniu zdravotného stavu. Bezlepková diéta je často spájaná s proteínovou diétou. 

Lepok (glutén) je látka prirodzene obsiahnutá v obilninách, teda pšenici, žite, jačmeni, špalde a ovse. Preto je nutné sa pri diéte vyhnúť bežnému pečivu (aj celozrnnému).

Zakázaná je konzumácia klasickej múky, cestovín (aj kuskusu), krupice a bežných ovsených vločiek.

Problémom môžu byť potraviny, do ktorých sa lepok pridávaný ako jednoduché spojivo. To sú často mliečne výrobky, lacné údeniny, aromatizované čaje alebo aj potravinové doplnky.

Pri bezlepkovej diéte je preto potrebné sledovať etiketu kupovaných potravín a tiež to, či je na etikete tradičné logo preškrtnutého klasu, ktoré značí že je produkt vhodný pre osoby s neznášanlivosťou lepku.

Vhodné potraviny sú napríklad ryža, kukurica, pohánka, pšeno, strukoviny, orechy, semienka, ovocie, zelenina, vajce, kvalitné mliečne výrobky a mäso.

Podstatou bezlepkovej diéty nie je chápať ju ako nepríjemné obmedzenie ale skôr ako cestu k zdravému životnému štýlu prostredníctvom zdravej stravy. Stačí si vybudovať jednoduché návyky, vyhýbať sa rýchlemu občerstveniu a polotovarom, skúšať piecť vlastné pečivo a nakupovať kvalitné potraviny. Pestrým jedálničkom docielite nie len zlepšenie zdravotného stavu ale budete sa aj oveľa lepšie cítiť.

25.09.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

8 potravín na zníženie vysokého tlaku

16.10.2018

Trápi vás vysoký tlak? Ponúkajú vám lekári veľa drahých liekov, no vy ste presvedčení, že to musí ísť aj inak? Máme pre vás malého pomocníka, vďaka ktorému zistíte, aké potraviny zaradiť do jedálnička, aby ste si znížili tlak krvi prírodnou cestou. Pokračovať v čítaní

Zeleninová diéta

28.09.2018

Pre lepšie naštartovanie metabolizmu a detoxikáciu tela je vhodné zaradiť do jedálnička väčšie množstvo zeleniny. Okrem týchto výhod vám zeleninová diéta môže pomôcť aj s chudnutím. Pokračovať v čítaní

Účinná diéta: Základom je pestrá a rozmanitá strava

18.09.2018

Aby bola diéta dlhodobo účinná a zároveň prínosná pre vaše telo, nie je vhodné počas nej hladovať ani sa nijak drasticky obmedzovať v jedle. Najdôležitejšia je pravidelnosť a vyváženosť jedálnička, ktorý obsahuje zdravú stravu so všetkými dôležitými zložkami potravy a to všetko v spojení s primeranou športovou aktivitou. Pokračovať v čítaní

Detoxikujte organizmus: 12 zásaditých potravín pre zdravé telo

13.09.2018

Stres, nezdravý životný štýl, konzumácia nevhodných potravín, málo pohybu. To všetko sa bohužiaľ sčíta. Keď nám telo vystaví účet za naše hriechy, nie je to práve príjemný pohľad. Ich výsledkom je napríklad prekyslenie organizmu. Čo s tým? Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 268 637 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?