Čo sú kalorické tabuľky a ako ich používať?

Kalorické tabuľky – Ako sledovať čo zjete?

Kalorické tabuľky tvoria komplexný prehľad a členenie kategórií najbežnejších potravín, s ktorými sa stretávate každý deň. Vďaka online kalorickým tabuľkám, nebudete musieť zdĺhavo čítať obsahy potravín v obchodoch. Všetky potrebné informácie si môžete vyhľadať v pohodlí domova. Kalorické tabuľky slúžia primárne k tomu, aby mal človek prehľad o svojom dennom energetickom príjme a výdaji a to nie len pri redukcii váhy.

Všeobecne sú ale kalorické tabuľky najčastejšie používané práve za účelom redukcie váhy. Pre udržanie správnej váhy je taktiež potrebné mať v rovnováhe energetický príjem a výdaj, v kombinácií s tabuľkami je udržanie tejto bilancie veľmi jednoduché.

Okrem údajov o energetickej hodnote nájdete v kalorických tabuľkách často tiež informácie o vitamínoch, bielkovinách, sacharidoch , tukoch.Preto sú kalorické tabuľky vyhľadávané tiež ľuďmi s rôznymi alergiami alebo napríklad vegetariánmi, ktorí si strážia príjem hodnôt bielkovín, vitamínov apod.

Ako používať kalorické tabuľky?

Tzv. kalorický denník sa môže stať dobrým pomocníkom pri znižovaní a udržiavaní telesnej hmotnosti a tiež pre kontrolu, či telo dostáva všetky potrebné vitamíny a minerály. Zapisovanie kalórií je osvedčená metóda ako aj hmotnosť pribrať, pokiaľ je to naším cieľom. Keď venujete pár minút vyplneniu dôležitých údajov budete mať hneď prehľad o tom, ako na tom momentálne ste a tiež či si môžete dovoliť nejaký kalorický prehrešok. Väčšina kalorických tabuliek poskytuje aj výpočet vášho BMI.

Kalorické denníky fungujú na princípe vloženia údajov o jedlách, ktoré ste skonzumovali počas dňa. Vtedy vidíte hodnoty a kalorické údaje o daných potravinách. Alebo sa vám vytvorí doporučený jedálniček na mieru (napr. podľa požadovanej redukcie váhy), ako to ponúkame na tomto portáli.

Hodnoty kcal a doporučený denný príjem

Každá potravina obsahuje určitý počet kalórií, ten je vyjadrený v jouloch alebo priamo v kalóriách (10 kJ= 2,4 kcal; 1 kcal= 4,2 kJ).

Energiu, ktorú človek získava z potravy by mala zhruba odpovedať energii, ktorú za daný deň vynaloží. Pre výpočet doporučeného energetického príjmu je potrebné vziať v úvahu niekoľko faktorov:

  • pohlavie
  • vek
  • vzrast
  • fyzickú záťaž
  • aktuálny zdravotný stav a prípadné tehotenstvo

Ukážka kcal na jednodennom jedálničku

  • Raňajky

​           pohánková kaša s kokosom (470kcal)

  • Desiata

            ​melónové závitky so šunkou (211kcal)

  • Obed

​            kurací spíž so špenátom (671 kcal)

  • Olovrant

           ​zelenina so šunkou a knäckerbrotom (196 kcal)

  • Večera

           ​šalát s tofu (400 kcal)

Príklady kalorických hodnôt na bežných potravinách na 100 g

mliečna čokoláda 540 kcal

čerstvé maslo 734 kcal

rožky z bielej múky 308 kcal

kuracie prsia 114 kcal

bravčový bok 518 kcal

jablko 52 kcal

Potraviny s vysokým obsahom vody (ovocie, zeleniny) majú menšiu výživovú hodnotu ako tučné potraviny ( tučné syry, mäso).

Výživové hodnoty daných potravín zistíte jednoducho online po zadaní druhu potraviny a množstva na osvedčených stránkach poskytujúcich kalorické tabuľky. Pokiaľ si chcete kalorickú hodnotu potraviny overiť už pri jej nákupe, na obale potraviny nájdete všetky jej výživové údaje.

    Chcete dostávať zaujímavé jedálničky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jedálniček. ALL RIGHTS RESERVED.