Paleo diéta

Inšpiráciu jedálničkom našich dávnych predkov prináša paleo diéta. Základom je jedlo, ktoré konzumovali lovci a zberači, ktorí na našom území žili v dávnych dobách. Išlo o prirodzenú, chemicky neupravenú bio stravu. Ide, v dobrom zmysle, o akýsi návrat ku koreňom našej civilizácie.

Prečo paleo?

Výskumy v  biológii, biochémii, oftalmológii, dermatológio a mnohých ďalších odboroch naznačujú, že naša moderná strava, plná rafinovaných potravín, nasýtených tukov a cukrov, je príčinou väčšiny degeneratívnych ochorení. Tieto choroby sú  sú obezita, rakovina, cukrovka, srdcové choroby, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, depresie a neplodnosť.

Paleo diéta je zdravý spôsob, ako jesť a zostať štíhly, silný a plný energie.

Princíp paleo diéty

Paleo strava vychádza z toho, že našimi najstaršími predkami boli „lovci-zberači“, ktorí žili v období paleolitu, najdlhšom období v ľudských dejinách. Živili sa lovom drobných zvierat a zberom jedlých rastlín. Naša tráviaca sústava je rovnaká ako vtedy, ale naše stravovacie návyky sú iné.


Princípom tejto diéty teda je konzumácia takých potravín, pre ktoré bolo ľudské telo vyvinuté. Za posledných niekoľko tisíc rokov sa totiž ľudské gény nestihli zmeniť, a preto by sme organizmus nemali zaťažovať priemyselne spracovávanými potravinami, na ktoré nie je zvyknutý. Ku vhodných potravinám patrí zelenina, bobuľovité ovocie, kvalitné rastlinné a živočíšne tuky, ryby a mäso, orechy a semienka.

Paleo mýty

Medzi obľúbené mýty patrí, že sa priaznivci paleo diéty stravujú ako jaskynní ľudia. Ale nejde len o paleo jedálniček založený na mäse. Ide predovšetkým o to, vyhýbať sa polotovarom, dochucovadlám, konzervantom, ale tiež múke, ktorá je obsiahnutá skoro všade, dokonca aj v mäsových výrobkoch. Naša civilizácia je zahltená lepkom, s čím súvisí vznik celiakie.

Strava počas paleo diéty

Všeobecne nie je v priebehu paleo diéty dobré konzumovať lepok a sacharidy, cukor, obilniny, strukoviny a sóju, rastlinné oleje a mliečne výrobky. 

Niektoré potraviny sú vhodné, iba ak ich jete v malom množstve. Patrí k nim kvalitné červené víno obsahujúce antioxidanty a ďalšie prospešné látky, 70 % horká, naozaj kvalitná čokoláda a kvalitná káva pripravená z mletej kávy, len bez mlieka a cukru!

Na pitie je najlepšia pramenitá voda. Pokiaľ ide o hydratáciu, vodu by ste mali mať stále pri sebe. Môžete aj čaj, najlepšie zelený. Aj keď nie sú tak úplne paleo, čaje môžete zaradiť do jedálnička.

Výhody paleo stravy

  • dlhodobý chudnúci efekt
  • prirodzená strava
  • zdraviu prospešné potraviny
  • kvalitné potraviny
  • jedlo bez chemickej úpravy


Nevýhody paleo stravy


Paleo jedálníček na 3 dni

                                                   Deň prvý

  • Raňajky

           vajcia a zelenina, vyprážané v kokosovom oleji

  • Obed

           kurací šalát s olivovým olejom

  • Večera

           hovädzia karbonátka, zelenina


Deň druhý

  • Raňajky

           ovocný šalát s orechmi

  • Obed

           zeleninová polievkam, morčací steak

  • Večera

           losos, zelenina

                                                   Deň tretí

  • Raňajky

           praženica

  • Obed

           sendvič z listu hlávkového šalátu, s mäsom a                         čerstvou zeleninou

  • Večera

           pečený zubáč, zelenina

Každý deň do jedálnička na desiatu a olovrant zaraďujte ovocie, orechy a semienka.

Paleo = návrat ku koreňom

Paleo diéta je trend, kedy sa ľudia snažia vyhýbať priemyselne vyrábaným potravinám. Primárne nejde o chudnutie. Každý sa môže najesť tak, aby nemal hlad a aby mu nechýbala energia. Ide o zdravý životný štýl, o návrat k prírode a k takej strave, k akej je naše telo uspôsobené. Jesť naozajstné jedlo a nie jeho náhrady, to vlastne ani nie je diéta, ale skrátka prirodzená strava.

17.11.2019

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Účinná diéta: Základom je pestrá a rozmanitá strava

10.01.2020

Aby bola diéta dlhodobo účinná a zároveň prínosná pre vaše telo, nie je vhodné počas nej hladovať ani sa nijak drasticky obmedzovať v jedle. Najdôležitejšia je pravidelnosť a vyváženosť jedálnička, ktorý obsahuje zdravú stravu so všetkými dôležitými zložkami potravy a to všetko v spojení s primeranou športovou aktivitou. Pokračovať v čítaní

Zelená káva: Pomôže pri chudnutí?

16.12.2019

Zelená káva sa stáva stále viac populárnejšou a potravinou. Odporúča sa piť každý deň a to hlavne ak sa snažíte o rýchly pokles hmotnosti. Naozaj ale pri chudnutí pomôže? Pokračovať v čítaní

Redukčný jedálniček

26.11.2019

Redukčná diéta je zjednodušene taká strava, ktorá obsahuje menej energie ako strava, na ktorú ste boli zvyknutí doteraz. Jedná sa o redukciu energetického príjmu približne o 1 500 až 2 000 kJ. Pokračovať v čítaní

Ako funguje Mačingovej diéta

03.11.2019

Diéta = NIE, zdravý životný štýl = ÁNO! Takto znie motto Antónie Mačingovej, slovenskej autorky kníh o chudnutí a zdravom životnom štýle. Pokračovať v čítaní

Vegánstvo nie je diéta, môžete aj pribrať

20.03.2019

Množstvo ľudí považuje vegánsku stravu za modernú diétu, ktorá im pomôže schudnúť. Nie je to však úplne pravda, dodržiavaním vegánskeho jedálnička môžete aj pribrať. Pokračovať v čítaní

 
Chcem jedálniček ZADARMO

2 996 576 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?