Paleo diéta

Inšpiráciu jedálničkom našich dávnych predkov prináša Paleo diéta. Základom je jedlo, ktoré konzumovali lovci a zberači, ktorí na našom území žili v dávnych dobách. Išlo o prirodzenú, neupravenú stravu bez akýchkoľvek chemických prísad. Ide v dobrom zmysle o akýsi návrat ku koreňom.

Výskumy v odbore biológia, biochémia, oftalmológia, dermatológia a mnohých ďalších odboroch naznačujú, že naša moderná strava, plná rafinovaných potravín, nasýtených tukov a cukrov, je príčinou väčšiny degeneratívnych ochorení ako sú obezita, rakovina, cukrovka, srdcové choroby, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, depresie a neplodnosť.

Paleo diéta je zdravý spôsob, ako jesť a zostať štíhly, silný a plný energie.


Princíp Paleo diéty

Paleo strava vychádza z toho, že našimi najstaršími predkami boli „lovci-zberači“, ktorí žili v období paleolitu, najdlhšom období v ľudských dejinách. Živili sa lovom drobných zvierat a zberom jedlých rastlín. Naša tráviaca sústava je rovnaká ako vtedy, ale naše stravovacie návyky sú iné.

Princípom tejto diéty teda je konzumácia takých potravín, pre ktoré bolo ľudské telo vyvinuté. Za posledných niekoľko tisíc rokov sa totiž ľudské gény nestihli zmeniť, a preto by sme organizmus nemali zaťažovať priemyselne spracovávanými potravinami, na ktoré nie je zvyknutý. Naopak by sme mali jesť mäso, bobuľovité ovocie, zeleninu, orechy a semienka.

Paleo mýty

Medzi obľúbené mýty patrí, že sa priaznivci paleo diéty stravujú ako jaskynní ľudia. Ale nejde len o paleo jedálniček založený na mäse. Ide predovšetkým o to, vyhýbať sa polotovarom, dochucovadlám, konzervantom, ale tiež múke, ktorá je obsiahnutá skoro všade, dokonca aj v mäsových výrobkoch. Naša civilizácia je zahltená lepkom a s tým súvisí vznik celiakie.

Strava počas paleo diéty

Všeobecne nie je v priebehu paleo diéty dobré konzumovať lepok a sacharidy, cukor, obilniny, strukoviny a sóju, rastlinné oleje a mliečne výrobky. Ku vhodným potravinám sa naopak radí zelenina, bobuľovité ovocie, kvalitné rastlinné a živočíšne tuky, ryby a mäso, orechy a semienka.

Niektoré potraviny sú vhodné, iba ak ich jete v malom množstve. Patrí k nim kvalitné červené víno obsahujúce antioxidanty a ďalšie prospešné látky, 70 % horká, naozaj kvalitná čokoláda a kvalitná káva pripravená z mletej kávy, len bez mlieka a cukru!

Na pitie je najlepšia pramenitá voda. Pokiaľ ide o hydratáciu, vodu by ste mali mať stále pri sebe. Môžete aj čaj, najlepšie zelený. Aj keď nie je tak úplne paleo, nie sú čaje zakázané.

Výhody a nevýhody paleo diéty

Medzi výhody paleo diéty patrí dlhodobý chudnúci efekt. Aj keď tento diétny režim nie je určený priamo pre chudnutie, žiaduci výsledok sa nakoniec aj tak dostaví. Ide vlastne o vedľajší efekt zdravého životného štýlu. Paleo strava je nám geneticky blízka a pre organizmus prirodzená a nie je nijako zdraviu škodlivá.

Nevýhodou je finančná náročnosť, pretože mäso a kvalitné potraviny sú drahé. Niekomu môžu chýbať sacharidy, aj keď nejde o nízkosacharidovú stravu. Ide skôr o chuť na sladkosti, pretože sacharidy získavate pri paleo diéte iba z ovocia, čo znamená jesť ho priebežne celý deň. Pre niekoho môže byť náročný prechod z klasickej stravy na paleo stravu.

Paleo jedálniček

Pondelok

  • Raňajky: Vajcia a zelenina, vyprážané v kokosovom oleji. Jeden kus ovocia.

  • Obed: Kurací šalát s olivovým olejom. Hrsť orechov.

  • Večera: Hovädzia karbonátka, zelenina.

Utorok

  • Raňajky: Ovocný šalát s orechmi

  • Obed: Zeleninová polievka. Morčací steak.

  • Večera: Losos, zelenina.

Streda

  • Raňajky: Miešané vajcia

  • Obed: Sendvič z listu hlávkového šalátu, s mäsom a čerstvou zeleninou.

  • Večera: Pečený zubáč, zelenina.

Každý deň do jedálnička k desiatam zaraďujte ovocie, orechy a semienka.

Návrat ku koreňom

Paleo diéta je trend, kedy sa ľudia snažia vyhýbať priemyselne vyrábaným potravinám. Primárne nejde o chudnutie. Každý sa môže najesť tak, aby nemal hlad a aby mu nechýbala energia. Ide o zdravý životný štýl, o návrat k prírode a k takej strave, k akej je naše telo uspôsobené. Jesť naozaj jedlo a nie jeho náhrady, to vlastne ani nie je diéta, ale skrátka prirodzená strava.

15.09.2016

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chcem jedálniček ZADARMO

2 308 305 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?