Tuk z avokáda vám na bruchu pneumatiky neurobí

Avokádo je skutočne na prvý pohľad trochu zvláštne. Ak zbierate odvahu ho kúpiť a skúsiť s ním podniknúť nejaké kúzla v kuchyni, rozhodne sa nenechajte odradiť tým, že ste nič podobné ešte nejedli. Pretože ako sa hovorí, všetko je raz prvýkrát.

Zdravé tuky vám neškodí

Vašu pozornosť si avokádo rozhodne zaslúži, a keď vďaka našim radám budete vedieť, čo s ním, máte skvelý doplnok jedálnička. Tvrdenie, že v ovocí nájdete veľa vitamínov a tiež rad minerálov, už je obohraná pesnička, ktorá nikoho neprekvapí. Ale avokádo má v oblasti ovocia navrch. Nielen, že v ňom nájdete vitamíny, ale obsahuje aj tuky. „Brr“, možno sa teraz otrasiete hrôzou, pretože máte strach z toho, že už tak jete viac tukov, ako je zdravé pre vašu štíhlu líniu. Ale pozor. Tentokrát ide o zdravé tuky.

Nenasýtené kyseliny sú pre vás požehnaním

Aj keď u avokáda tvorí až 80 % celkovej hmoty dužiny plodu tuk, nemusíte sa ani na chvíľku obávať toho, že sa vám zvýši cholesterol. Ak zjete totiž treba dvadsať dekagramov avokáda, rozhodne to nie je to isté, ako keby ste zhltol rovnaké množstvo tučného bravčového. Práve naopak. Dokážeme vám to úplne jednoducho a povieme si, aké je zloženie tukov obsiahnutých v jednom plodu avokáda:

  • Viac ako 60 % mononenasýtených mastných kyselín
  • Asi 10 % polynenasýtených mastných kyselín
  • A konečne na nie príliš zdravé nasýtené pripadá iba 15 % objemu všetkého tuku

Výborne nahradíte ryby

Vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín avokádo posúva do kategórie veľmi zdravých potravín vhodných pre chudnutie. A potravín, ktoré majú v sebe toľko nenasýtených mastných kyselín, je pomerne málo. Patria medzi ne napríklad ryby a olej z nich.

Veľmi nízka konzumácia rýb a morských plodov spôsobuje, že máme u nás týchto kyselín v strave veľmi málo. Ak jete ryby len s najväčším sebazaprením, potrebujete nenasýtené mastné kyseliny nahradiť z iných zdrojov. Ponúka sa práve tento druh ovocia. Avokádo a zdravie spolu preto veľmi úzko súvisia.

Ovocie, ktoré znižuje krvný tlak

Aké ďalšie vlastnosti má avokádo?

  • Dokáže pozitívne ovplyvniť hladinu cholesterolu v krvi, odbúrať „zlý“ cholesterol a naopak, podporiť „dobrý“ cholesterol.
  • Zabraňuje vzniku krvných zrazenín, ktoré sú obzvlášť nebezpečné.
  • Vie mierne riediť krv.
  • Znižuje krvný tlak.

Z výpočtu jednoznačne vyplýva, že ak vám lekár po minulom odbere krvi hlásil, že máte zvýšený cholesterol a varoval vás pred konzumáciou tučných potravín, pre avokádo by to platiť nemalo. Naopak, mali by ste si ho dopriať vo zvýšenej miere, rovnako tak, ak trpíte vysokým krvným tlakom a srdcovo-cievnymi problémami. Po avokáde sa rozhodne nepriberá, vaše prvotné zdesenie z vysokého obsahu tukov môžeme vyvrátiť.

Stane sa z vás rys ostrovid

Výhodou je aj to, že plod dobre zasýti. Okrem spomínaných tukov v ňom nájdeme aj určitý podiel bielkovín, sacharidov a vlákniny. Je zároveň dobrým zdrojom draslíka, fosforu, horčíka, vápnika. Obsahuje aj nepatrné množstvo medi, zinku, železa, sodíka. Patrí medzi vitamínové bomby, pretože v dužine nechýbajú vitamíny A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, C, E a K. A to ešte nie je všetko. V tejto podivnej hruške nájdete napríklad aj luteín, látku zabraňujúcu degenerácii vášho zrakového ústrojenstva.

Nepichajte v obchode do plodov

Ale ak ste sa s týmto ovocím ešte nikdy nestretli, pravdepodobne budete v obchode nad prepravkou s veľkými zelenými hruškami krčiť ramenami. Čo s nimi? Ako jesť avokádo? A vôbec, prečo je ceduľka avokádo ako u tých veľkých zelených hrušiek, tak u tých fialových? Odpoveď je jednoduchá, aj avokáda totiž existuje veľa druhov, odhadom asi 15. V našich obchodoch väčšinou uvidíte hlavne dva z nich.

  • Odroda Fuerte má hladšiu zelenú šupku.
  • Odroda Hass sa väčšinou vyznačuje hrboľatou hnedou až hnedofialovou šupkou.

Jesť a dobre upravovať sa dajú obe, dôležité ale je vybrať si správne dozreté ovocie. Dostatočná zrelosť sa pozná podľa toho, že keď na plod zľahka zatlačíte prstom, mala by sa v ňom utvoriť malá niekoľkomilimetrová jamka. Tým vás ale nenabádame ohmatávať v obchode avokáda, pretože tým prispievate k ich znehodnoteniu. Pokojne si kúpte trochu tuhší plod a počkajte, než vám doma dôjde.

Zdravá desiata s guacamole

Stačí vyskúšať nejaké recepty na prípravu avokáda a určite podľahnete čaru tohto exotického ovocia. Základom vášho receptára by sa rozhodne mala stať nátierka z avokáda. Na mysli máme slávnu guacamole, čiže avokádovú pastu. Mexičania si na nej pochutnávajú už od 16. storočia.

Pripravuje sa pritom úplne jednoducho: avokádo umyjete, pozdĺžne rozpolíte a vydlabete z neho lyžičkou dužinu. Roztlačíte ju vidličkou na pastu, ktorú zľahka osolíte a máte základ. Podľa chuti ale môžete pridať aj ďalšie ingrediencie, treba trochu chilli, nasekanú cibuľku, pretlačený strúčik cesnaku, trošku limetkovej šťavy. Pokojne si pastu môžete natrieť na celozrnný rožok a urobiť si zdravú desiatu.

Skvelý regulátor krvného cukru

Ak ešte stále váhate, či vám môže exotický plod ovocia pomôcť, možno vás presvedčí vedecká štúdia. Tá, ktorá roku 2013 vyšla v Nutrition Journal, hovorí, že ľudia, ktorí pravidelne avokádo konzumujú, majú nižšiu hmotnosť a zároveň sú dobre saturovaní napríklad horčíkom a draslíkom. Tieto závery potvrdzuje aj ďalšia štúdia, ktorá sa uskutočnila na univerzite Loma Linda na juhu Kalifornie. Navyše uvádza, že avokádo úspešne reguluje hladinu krvného cukru a tlmí pocit hladu.

    Chcete dostávať zaujímavé jedálničky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jedálniček. ALL RIGHTS RESERVED.