Živočíšne tuky

Ktoré tuky sú zdravé a ktorým je lepšie sa vyhýbať?


Ako už vyplýva z názvu, živočíšne tuky sú získavané zo zvierat a rastlinné z rastlín. Živočíšne tuky boli a sú prirodzenou súčasťou pestrej stravy, zároveň sa ale stali hrozbou a epidémiou modernej konzumnej spoločnosti.

Pritom ich stačí prijímať v ich prirodzenej podobe a v správnom pomere. Zabudnite na lyžičku rybieho tuku v babičkinom kredenci, radšej stavte na rýchle a zdravé rybie recepty. Živočíšne tuky by mali tvoriť maximálne 1/3 všetkých prijatých tukov v našom jedálničku.

Vo väčšine diétnych plánov sa odporúča držať sa od živočíšnych tukov radšej ďalej. Sú ale skutočne hrozbou?

Ak sa budete držať zásady „všetkého s mierou“, nemusíte sa potom báť, keď v malom množstve zaradíte do svojho pestrého jedálnička niektoré z radov živočíšnych tukov.

Medzi živočíšne tuky radíme:

  • Maslo – to obsahuje veľa trans-nenasýtených mastných kyselín. V malom množstve si ho raz za čas pokojne doprajte. Má blahodárny vplyv na nervový systém a obsahuje prospešné vitamíny ako A, D, E, K.
  • Sadlo – tento nezdravý tuk má o trochu nižší obsah cholesterolu a vyšší podiel nenasýtených mastných kyselín ako maslo, napriek tomu je dobré sa mu skôr vyhýbať, obsahuje totiž len zanedbateľné množstvo cenných látok.
  • Rybí olej – nie je žiadna novinka, že rybí tuk je významným zdrojom polynenasýtených mastných kyselín (omega-3), ktoré majú priaznivý vplyv na kardiovaskulárny a nervový systém. Bohužiaľ, v dnešnej dobe kvôli znečisteniu životného prostredia sa v rybách nachádza zároveň veľa škodlivých látok, vrátane ťažkých kovov.
  • Údeniny – obsahujú nezdravé tuky a nekvalitné bielkoviny a v zdravej strave naozaj nemajú čo robiť.

Nezdravé tuky obsahujú nasýtené mastné kyseliny a trans-nenasýtené mastné kyseliny. Tieto tuky zapríčiňujú vyššiu hladinu cholesterolu a negatívne tak ovplyvňujú funkciu ciev a srdca.

Väčšina tukov rastlinného pôvodu má zo zdravotného hľadiska prívetivejšie zloženie mastných kyselín. Obsahujú viacnenasýtené mastné kyseliny a tie majú priaznivejší vplyv na naše zdravie, sú tak rozhodne lepším variantom, ako tuky živočíšneho pôvodu.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

2 207 805 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?