Zacvičte si so svojimi deťmi: podporíte ich vývoj a užijete si spoločné chvíle

Máte malé deti? Ak áno, rozhodne nezabúdajte na cvičenie s nimi. Už od toho najmenšieho veku vie pohyb stimulovať ako telesný, tak aj duševný vývoj.

Spoločné športové aktivity vám prinesú radosť a navyše si zlepšíte telesnú kondíciu. Pre dieťa je to tiež veľmi dôležité. Už od batoľacieho veku si zvykne, že šport je prirodzenou súčasťou života a bude pohyb zaraďovať do svojho každodenného harmonogramu aj v dospelosti. Ako s dieťaťom cvičiť?

Podporte psychomotorický vývoj detí

Možností pre cvičenie s deťmi je veľa. Ak chcete aktívne podporiť psychomotorický vývoj detí, skúste sa porozhliadnuť po rôznych materských centrách a štúdiách, ktoré spravidla mávajú vo svojej náplni aj ponuku cvičenia rodičov s deťmi. Obvykle je možné cvičiť s deťmi už od troch mesiacov. Lekcie bývajú rozdelené podľa veku dieťaťa, napríklad na dojčatá, sediaci deti, chodiace deti. Cviky sa samozrejme prispôsobujú fyziologickému vývoju dieťaťa v určitom veku. Vykonávajú sa hravou formou.

Výhodou pre mamičky a oteckov alebo treba iných sprievodcov dieťaťa je, že získajú aj vedomosti a skúsenosti s tým, čo by malo dieťa v danom veku zvládnuť. Väčšinou dostanú aj inštruktáž na tému, ako by malo vyzerať cvičenie doma. Ide o skvelý odrazový mostík k ďalším pohybovým aktivitám.

Začnite už od bábätka

Čo zahŕňa také cvičenie s bábätkom? Cvičiť sa dá už s malým dieťaťom do pol roka veku. Aj keď takéto cvičenie má svoje pravidlá, ako mamičky, oteckovia alebo príbuzní malých športovcov sa ho rozhodne nemusíte báť. Pokojne sa dá cvičiť aj s mesačným dieťaťom, len potrebujete vedieť, ktoré pohyby môžete robiť a v akom rozsahu. Prečo sa hýbať s deťmi?

  • Pretože tým podporujete vývoj kostry a svalstva.

  • Pretože s jeho pomocou trénujete fyziologické funkcie, medzi ktoré patrí napríklad obeh krvi, dýchanie, ale aj chuť do jedla či spánok.

  • Pretože sa dieťa už od najútlejšieho veku učí správnemu držaniu tela.

  • Pretože sa tým potomok otužuje a rozvíjajú sa jeho psychomotorické schopnosti.

Ak sa rozhodnete vyskúšať nejaké lekcie cvičenia veľmi malých detí s dospelými, dieťa by si vždy pred cvičením malo odpočinúť. Nemalo by tiež byť tesne po jedle. Ideálna je prestávka aspoň tri štvrte hodiny po jedle, ale pokojne hodinu aj dlhšie.

Vybláznite sa v bazéne

U dojčiat sa jedná väčšinou o masáže a preťahovanie. Cviky môžu mať aj zdravotný efekt. Veľmi dobré je ale aj cvičenie vo vode. Dojčenské plávanie je v súčasnosti veľmi obľúbené. Dieťa tak čoskoro získa kontakt s vodou a nebude sa jej báť.

Len čo sa dieťa naučí plávať, chodievajte s ním pravidelne do bazénu vo vašom okolí. Na mnohých miestach je vodný svet, kde je aj veľa rôznych atrakcií, kde sa dieťa aj vy môžete ako sa patrí vyblázniť.

Platí, že aj návštevy bazénu by mali byť vedené hravou formou. Vyskúšať si treba pobyt vo vírivke, šmýkačku. Nejde o dril, kedy budete dieťaťu nekompromisne počítať odplávané bazény, ale spoločnú radosť z pohybu vo vode. Spálené kalórie, zlepšenie fyzickej kondície aj dobrá nálada z vyplavených endorfínov je bonusom.

Detská joga upokojí malých neposedníkov

Ako dieťa postupne rastie, aj paleta cvičenia, ktorú môžete vykonávať, sa rozširuje. Deti v škôlke môžu skúšať rôzne tance, pohyb s hudbou. Rôzne pohybové krúžky bývajú mnohokrát v popoludňajších hodinách súčasťou výučby v škôlke. Už od troch rokov sa dá začať s jogou. Samozrejme, že nebudete dieťaťu vysvetľovať jednotlivé jogové pozície. Musíte im je ukazovať a doviesť ich k nim hravou formou, rozprávkou, príbehom. Aj hyperaktívne deti sa tak ľahšie upokoja. Joga môže deťom pomôcť aj v budúcnosti lepšie zvládať stres.

Hravé posilňovanie so závažím

Cvičenie vonku je samostatnou kapitolou. Vyrazte s kočíkom von, hneď ako to počasie dovolí. Môžete si vymyslieť napríklad aj rôzne cvičenia s kočíkmi, napríklad indiánsky beh s kočíkom, jeho zdvíhanie a prekladanie. Vy posilňujete a pre dieťa je to zábava.

Neskôr pripadá do úvahy aj posilňovanie s dieťaťom, ktoré hrá úlohu závažia. Môžete ho hojdať, točiť okolo seba do kola, ale dajte pozor, aby sa mu neurobilo zle. Tiež si ho môžete posadiť za hlavu. Deti tento spôsob pohybu milujú.

V okamihu, keď dieťa chodí, mali by byť návštevy detského ihriska pravidelnými súčasťami vášho dňa. Rôzne preliezačky podporia pohybový rozvoj dieťaťa, stretne sa tam s deťmi rovnakého veku. Dospelí tam tiež nemusia byť v úlohe pasívneho prihliadajúceho a môžu sa aktívne zapojiť do hry.

Hľadanie obľúbeného športu

Aj výučba dieťaťa v jazde na bicykli by mala prebiehať nenásilne a pohodovo. Keď sa dieťa naučí jazdiť, môžete za ním bežať a dať si malý závod. Predpokladom je, že ste na voľnom priestranstve, kde vás nemôže nič ohroziť. Skúste si dať s deťmi krátku turistickú túru, ktorú potomkovia zvládnu. Pochopia tak, že príjemný pohyb sa dá spojiť s poznávaním. Predškolské deti môžu vyskúšať napríklad korčuľovanie na ľade.

Môžete pozvoľna a nenásilne hľadať šport, ktorý dieťa bude baviť a vybije pri ňom svoju energiu. Je skvelé, keď rodičia záľubu v nejakom športe zdieľajú so svojimi deťmi, treba plávanie alebo jazdu na bicykli či turistiku. Šport sa tak môže stať spojivom detí a rodičov i do budúcna a zdrojom zábavy, špásovania i relaxácie.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Cvičenie pre budúce mamičky: Ako sa lepšie pripraviť na príchod bábätka?

Keď sa dozviete, že sa vo vašom brušku rodí nový život, je to samozrejme dôvod k radosti. Ale rozhodne to nie je dôvod na to, aby ste od tejto chvíle čakali so založenými rukami, čo sa bude diať, a pre istotu sa vyhýbali cvičeniu. Je veľmi dôležité pristupovať k svojmu tehotenstvu aktívne, dobre sa pripraviť na pôrod a udržiavať si telesnú kondíciu. Ako budúca mamička ju budete potrebovať. Pokračovať v čítaní

Cvičenie na lopte: Spevňujte svoje telo pri zábavnom posilňovaní

Zaobstarali ste si veľkú nafukovaciu loptu, občas si na ňu sadnete a tým všetky vaše aktivity s tou cvičebnou pomôckou končia? To je ale veľká škoda. Veľká gymnastická lopta totiž patrí medzi športové náčinie, ktoré môžu všetky vekové kategórie využiť na rozmanité cviky. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 152 152 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?