Ako prežiť vianočný večierok v zdraví

Koniec roka je za dverami a s ním už tradičné stretávanie s priateľmi a vianočné večierky. Taktiež sa už na nejakom takom večierku alebo posedení s priateľmi vidíte?

A v duchu už s pocitom previnenia plánujete novoročné predsavzatia, ako sa späť dostať do formy? Nie je nevyhnutné sa vzdávať spoločenských akcií. Stačí len sa na návštevu takéhoto večierku alebo reštaurácie pripraviť a premýšľať, čo vypijete a zjete.

Informácie vopred

Takmer každá novodobá reštaurácia má svoje stránky, kde môžete nahliadnuť do jej ponuky. Nie je pravda, že v reštaurácii sa nedá zdravo stravovať, stačí len chcieť a vybrať si v jedle tak, aby vám jedlo sedelo a nebolo vám po ňom ťažko. Navyše nahliadnutím do menu v predstihu sa vyvarujete častému javu a to objednaniu si, čo všetci okolo.

Lákadlá na stole

Novinkou v dnešných reštauráciách je tiež pečivo lákavo vystavené na stole. Mimo to, že je často platené a človek sa na konci nestačí diviť, že za 1 praclík by mal dať 1 Euro a zjedol 4, ale tiež vás to podvedome núti si jedlo dať, keď čakáte na hlavný chod a zapracete si tak žalúdok nie príliš zdravým snackom.

All you can eat

Existujú tiež podniky, ktorým by ste sa mali vyhýbať, ak sa nechcete prejesť do prasknutia. Podnik ala zjedzte, čo sa do vás zmestí, k tomu totiž väčšinou dosť dobre zvádza. Menu väčšinou ponúkajú okolo 8 – 10 chodov a bez obmedzenia môžete zjesť čo chcete. Je to síce lákavá ponuka, hlavne čo sa financií týka, ale ľudia majú naozaj tendencie sa v týchto podnikoch napchať do prasknutia a zjedia tu o 20 % viac jedla, než je bežné pri návšteve reštaurácie.

1 pohárik ma nezabije

Určite dodržujte pitný režim, mimo obyčajnej vody sa môžete tiež príjemne osviežiť vodou s mätou a citrónom alebo uhorkou. Keď budete dostatočne piť, ideálne tiež dodržiavať pohár vody pred jedlom, tak budete mať potom menší hlad, pretože jedlo, čo zjete vo vypitej vode napučí a budete sa cítiť skôr plní. Zlákať by ste sa nemali nechať tvrdým alkoholom so sladkými džúsmi alebo limonádami. Pohár vína vám ale celkom iste neuškodí, dobré je voliť ľahšie biele víno a miešať si tzv. vínny strek, kedy je ideálne 1 dcl vína doplniť do pollitra vodou či sódou. S alkoholom by ste to určite nemali preháňať, alkohol a uvoľnená morálka hrozia ale aj väčším rizikom než je samotná opica alebo kalórie. Ťažko sa vám bude vracať ďalší deň do práce, či budete ešte okolo ranných hodín poletovať ovínení na večierku.

O čo sa zaujímať?

V reštaurácii sa môžete na čokoľvek opýtať, nie je povinnosť zjesť všetko, čo k vám príde, než si objednáte, tak máte právo sa o jedle informovať. Samozrejme vaše požiadavky musia mať tiež únosné medze, nemôžete z ponúkaného jedla urobiť úplne iný pokrm. Menším požiadavkám ale reštaurácie väčšinou vyjdú v ústrety. Pýtať sa môžete napríklad na:

  • Je možné zväčšiť porciu zeleniny u pokrmu?
  • Je možné zmenšiť prílohu?
  • 300 g steak nezjem, môžem dostať polovičnú veľkosť?
  • Je možné odstrániť z mäsa prebytočný tuk?
  • Môžem vopred odmietnuť všetkým podávané predjedlo?
  • Môžete vymeniť majonézovú zálievku za inú diétnejšiu?
  • Je možné si jedlo nechať zabaliť so sebou, keď ho nezjem?

Medzi najčastejšie prehrešky pri stolovaní v reštauráciách patria veľké porcie, vyprážané pokrmy, nadmiera pízz, sladkostí a sladkých nápojov. Pokiaľ o tieto lahôdky nechcete prísť, tak je dobré mať na pamäti, že raz vás taká výnimka nezabije. Potom je ale dobré si taký počin vykompenzovať ľahším jedlom nasledujúci deň a ideálne zaradiť aj pohyb. Nešportujúcim jedincom postačí svižná prechádzka alebo namiesto jazdenia výťahom si vyjsť nejaké tie schody.

Ideálna skladba menu

Také ideálne zložené niekoľko-chodové jedlá v reštaurácii by ste mali začať ľahkým šalátom, napríklad z červenej šošovice, doplneným tvarohovým kozím syrom, medom a orechmi. Domáci hovädzí alebo kurací vývar so zeleninou a rezancami tiež nikdy zábavu nepokazil. Ako hlavné jedlo by ste mali zvoliť niečo ľahké, pretože toho za večer zjete naozaj veľa. Ideálna je ryba alebo chudý kúsok mäsa so zeleninovou prílohou. Ako dezert by ste mali voliť napríklad sorbet z čerstvého ovocia alebo inú ovocnú variantu. Skrátka na záver by ste mali svoje chuťové bunky uspokojiť niečím s nízkou energetickou hodnotou a zanedbateľným množstvom tuku.

A tiež sa rozhodne nestráňte zábavy. Kto presedí celý večer v kúte pri poháriku čaju alebo u minerálky, priazeň si tým rozhodne nezíska. Možno tak dôjdete uznaniu, až budete unavených kolegov rozvážať do ich domovov. Do druhého dňa ale všetci váš dobrý skutok zabudnú.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Vianočné trhy: ktorým pokrmom sa radšej vyhnúť?

Asi každý z vás si niekedy vystál na vianočných trhoch frontu na poriadne mastnú a nezdravú zemiakovú placku a zapil to presladeným vareným vínom alebo punčom. Pokračovať v čítaní

Napečte tento rok nepečené pečivo

Vianoce bez vianočného pečiva si snáď nikto nevie už ani predstaviť. Mnohé domácnosti dokonca začínajú s pečením už v novembri. Pokračovať v čítaní

Vianočné hladovanie – má vôbec zmysel?

Počas vianočného dňa by sa podľa tradície mal držať pôst až do večera, aby sa nám večer zjavilo zlaté prasiatko. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 177 741 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?