Mastné kyseliny

Mastné kyseliny sú zo všetkých živín najvýdatnejším zdrojom energie. Najdôležitejší je však pomer prijatých látok. Príliš vysoký príjem je zdrojom vysokého energetického príjmu, ktorý zákonite vyústi v nadváhu. A nielen to.

Mastné kyseliny sú jedným zo základných energetických substrátov. Sú syntetizované v pečeni a následne transportované na cieľové miesta. Slúžia ako zdroj energie, nevyužitá časť je naopak ukladaná do tukových tkanív a spôsobuje nadváhu.

Mastné kyseliny rozdeľujeme na nasýtené a nenasýtené.

  • Nasýtené sú také, ktoré z chemického hľadiska obsahujú vo svojom reťazci iba jednoduché väzby medzi atómami uhlíka. Tento druh dokáže telo samo syntetizovať. Príkladom je kyselina maslová, kaprónová, kaprylová. Vyskytujú sa v malom množstve v niektorých živočíšnych tukoch, najmä v masle.
  • Z výživového hľadiska sú dôležité nenasýtené mastné kyseliny. Obsahujú medzi niektorými atómami uhlíka dvojitú väzbu, pričom u niektorých môže byť v molekule obsiahnutých aj niekoľko dvojitých väzieb. Tým sa hovorí polyénové mastné kyseliny.

Polyénové mastné kyseliny sú pre telo nevyhnutné. Medzi ne patrí najmä kyselina linolová, linolénová a arachidonová. Všetky tri kyseliny sú nevyhnutné pre malé deti. Nachádzajú sa v kukuričnom, podzemnicovom, bavlníkovom a sójovom oleji.

Čím je človek fyzicky aktívnejší, tým by mal byť podiel nasýtených mastných kyselín väčší. Nedostatok je príčinou vzniku ekzémov, opuchov členkov, problémov pri menštruácii, neplodnosti, praskania kože alebo suchých vlasov. Odporúčanou dennou dávkou je približne 1 lyžica rastlinného oleja, najlepšie slnečnicového alebo olivového. Ideálnou formou sú zálievky do šalátov, marinády alebo dresingy.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

2 839 112 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?