Ako si poradiť s nafúknutým bruchom?

Trápenie s nafúknutým bruchom v žiadnom prípade nie je príjemné. Ak tento problém riešite dlhodobo, je potrebné podniknúť určité zmeny v stravovaní a tiež zaradiť do svojho programu cvičenie.

Na druhú stranu vás musíme upokojiť. Nemusíte sa obávať, že nafúknuté brucho je príznakom nejakej závažnejšej choroby. Väčšinou ide o bežný problém spôsobený nevhodným stravovaním v kombinácii s nedostatkom pohybu. Je to síce nepríjemný jav, ale vaše zdravie nijako neohrozuje.

Príčiny nafúknutého brucha môžu byť rôzne

Vo väčšine prípadov je nafúknuté brucho symbolom nezdravého stravovania, prejedania a konzumácie jedál v nevhodných kombináciách a zložení.

Ak trpíte dlhší čas tráviacimi ťažkosťami, boli ste u lekára a ani odborné vyšetrenia neukázali žiadny problém, môže za všetkým stáť potravinová alergia, ktorá ešte nebola odhalená. Skúste preto na nejakú dobu zo svojho jedálnička vyradiť postupne napríklad obilniny a výrobky z nich alebo mliečne výrobky.

Alergie spojené so zlým trávením a plynatosťou môžu však vyvolávať aj rôzne potraviny, ktoré sú pre nás exotické. Ak vyskúšate diétu bez mliečnych produktov a potom bez pečiva a potravín obsahujúcich obilniny, zistíte, či sa vám trávenie zlepší.

Ženy často trpia pocitom nafúknutého brucha a plnosti krátko pred menštruáciou, zhruba týždeň až niekoľko dní pred tým, než dôjde k pravidelnému krvácaniu. Len čo ale žena začne menštruovať, zvyčajne sa stav upraví. V tomto prípade ide o súčasť predmenštruačného syndrómu. Proti takémuto problému sa dá bojovať v rámci liečby predmenštruačného syndrómu ako celku. Veľmi pomáhajú aj bylinné prírodné prostriedky.

Načúvajte svojmu telu

Je potrebné upozorniť aj na to, že stres, najmä ten dlhodobý, účinkuje na ľudský organizmus ako celok. Zákonite preto zasahuje aj tráviaci systém. Preto pocity plnosti brucha môžu pochádzať aj zo stresových situácií, kedy máte dojem, že na vás všetci vyvíjajú príliš veľký tlak. Pomôže naučiť sa účinne relaxovať, viac počúvať, čo nám telo hovorí, pravidelne odpočívať.

Čoho sa vyvarovať, aby ste neboli nafúknutý?

Zabudnite na umelé sladidlá. Aj keď po nich veľa ľudí siaha kvôli tomu, že si môžu dopriať sladkosti a nedodávajú pritom telu žiadne kalórie, zdravé to rozhodne nie je. Telo si s umelými sladidlami príliš nevie rady a zle ich trávi. Následkom toho dochádza k vzniku plynov v tenkom čreve a ich zadržiavaniu.

Podobné ťažkosti spôsobuje aj soľ. Tá dokáže zadržať v tele veľa vody a následkom toho sa opäť cítite plní a vaša váha vzrastie pokojne aj o kilogram. Preto menej soľte, riaďte sa tým, že optimálna dávka soli na deň je pre dospelého človeka 5 – 15 gramov. Obmedzujte solenie pokrmov a konzumáciu konzervovaných pokrmov s veľkým množstvom soli.

Plynatosť spôsobujú aj inak zdravé strukoviny. Pomôže nechať ich dlho odmočiť a vodu potom zliať, variť ich spoločne so štipkou korenia a dokonale domäkka.

Ako sa postaviť plynatosti?

Existuje ale veľa potravín, ktoré dokážu s plynatosťou bojovať. Čo pomáha na nafúknuté brucho? Probiotiká, teda baktérie, ktoré sa starajú o očistu našich čriev, sú veľmi úspešným prostriedkom proti symptómom nafúknutého brucha.

Nájdete ich v jogurtoch a kefíroch. Preto zaraďujte napríklad na olovrant jogurty s nízkym obsahom tuku, ktoré účinne pomáhajú tráveniu. Pre väčšiu podporu tráviaceho systému si môžete probiotiká kúpiť aj ako doplnok stravy v lekárni.

Zdravá strava a pohyb je prevenciou

Jednoznačnou prevenciou plynatosti je zdravá strava s vyváženým podielom všetkých zložiek, teda sacharidov, bielkovín a tukov. Nezabúdajte na zeleninu a ovocie, oboje obsahuje vlákninu, ktorá dokáže upraviť trávenie. Ak si pripravíte pestrý jedálniček so všetkými potrebnými výživovými zložkami v správnom pomere a denným načasovaním, a budete ho dodržiavať, ťažkosti s nafúknutým bruchom tým významne znížite.

Nepodceňujte ani pohyb. Sedenie v kancelárii pri počítači, bohužiaľ, plynatosť len podporuje. Črevá sa nehýbu. Nemusíte hneď bežať do posilňovne. Stačí malá prechádzka alebo krátky rekreačný beh, kedy sú brušné svaly v pohybe a tým rozhýbu aj zlenivelé črevá.

Žujte dobre potravu

Možno vám to bude pripadať smiešne, ale na záver máme ešte jednu radu, ako predchádzať plynatosti: Žujte poriadne potravu. Ak ju hltáte, prehltnete s ňou tiež veľa vzduchu a ten potom robí v črevách problémy.

11.10.2016

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Ako získať novú energiu do života? Zabudnite na cukor a alkohol

10.08.2018

Chcete urobiť niečo pre svoje zdravie? Vzdajte sa na určitú dobu cukru a alkoholu. Nemusíte držať žiadne drastické diéty, stačí tieto dve opatrenia a možno budete po mesiaci či dvoch prekvapení, čo všetko tento krok s vaším telom urobí. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 306 812 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?