Makrobiotický jedálniček

Niektorí ľudia na ňu stavajú a bezhranične jej veria, iní ju odsudzujú. Reč je o makrobiotickej strave. Určite ste sa s týmto pojmom už niekedy stretli.

Slovo makrobiotika pochádza z gréčtiny a znamená vlastne dlhý život. Čo si pod týmto pojmom predstaviť? Ide o zdravú výživu, ktorej cieľom údajne môže byť aj vyliečenie z niektorých chorôb. Napríklad zakladateľ George Ohsawa hovorí, že sa makrobiotikou vyliečil z tuberkulózy. Lenže všetko treba brať s rezervou.

Dôraz sa kladie na celozrnné potraviny

Aké stravovacie opatrenia vlastne makrobiotika prináša? Kedysi išlo o desať stupňov stravovania. Ten úplne najprísnejší stupeň povoľoval iba celozrnnú ryžu a obilniny. Je samozrejmé, že v tejto podobe telu chýbalo veľa životne dôležitých látok, takže sa o zdravej výžive určite nedalo vôbec hovoriť. Napriek tomu je potrebné upozorniť, že makrobiotická strava obsahuje 50 – 60 % celozrnných obilnín. K tomu pribúda ešte 20 – 30 % zeleniny z daného regiónu. Musíte ale vynechať zemiaky, paradajky, papriky a vôbec zeleninu spadajúcu do ľuľkovitých. Zhruba 5 – 10 % pripadá na strukoviny, ďalej sójové potraviny, teda tofu, tempeh, miso.

Na dochutenie využíva makrobiotický jedálniček morské riasy. Ďalej sa povoľuje zaradiť aj miestne dostupné ovocie a orechy. Neodporúča sa mlieko a mliečne výrobky, vajcia, tropické ovocie, mäso, cukor, bylinkové čaje, džúsy, ostré korenie, káva, alkohol. V obmedzenej miere sa môžu konzumovať ryby a morské plody.

Do úvahy sa berie aj ročné obdobie

V zásade sa makrobiotické stravovanie odvíja od princípu jin a jang, tieto princípy majú tvoriť rovnováhu. Kladie sa silný dôraz aj na aktuálne ročné obdobie. Napríklad na jar sa odporúča v rámci detoxikácie úplne vynechať rybie mäso, naproti tomu v zime je možné ho zaradiť ako zahrievaciu potravinu. Piť sa má len vtedy, keď má človek smäd.

Niektoré zásady makrobiotiky sú všeobecne zdravé (vysoký obsah celozrnných produktov), iné nie (malé množstvo prijímaných tekutín). Preto nejde preberať zásady makrobiotiky bezmyšlienkovite, ale pracovať s nimi uvážlivo. Zlom sú ľudia, ktorí makrobiotiku propagujú v prísnej forme bez zohľadnenia aktuálneho zdravotného stavu a ďalších faktorov, potom môže napáchať viac škôd ako úžitku.

Výhody makrobiotickej stravy:

  • Minimálny podiel cukru
  • Uprednostňovanie kvalitných biopotravín pred polotovarmi a priemyselne spracovanými potravinami.
  • Vysoký podiel zeleniny a to predovšetkým z miestnych zdrojov.
  • Ľahká úprava jedla bez chemických prísad.
  • Veľké množstvo celozrnných potravín.
  • Dôraz na miestne dostupné potraviny.

Nevýhody makrobiotickej stravy:

  • Nedostatok bielkovín a niektorých vitamínov.
  • Veľmi malý príjem sacharidov môže spôsobiť únavu, výkyvy nálad.
  • Nehodí sa pre deti, tehotné a dojčiace ženy.
  • Niektorí ľudia môžu mať ťažkosti s vysokým obsahom vlákniny.
  • Nedostatočný pitný režim.
  • Pomerne vysoký obsah sodíka.
  • Chorých môže tento druh stravy oslabovať.

Jedálniček pri makrobiotickej diéte na 3 dni:

1. deň

Raňajky: Pohánková kaša
Desiata: Zmes opražených orieškov
Obed: Zeleninová polievka dochutená morskou riasou
Olovrant: Sušené marhule
Večera: Zmes varených krúp s fazuľou

2. deň

Raňajky: Kvasená zelenina
Desiata: hrsť ovocia podľa sezóny
Obed: Pečená tekvica plnená pšenom a tempehom
Olovrant: Sušené slivky
Večera: Karbonátky zo strukovín

3. deň

Raňajky: Ovsená kaša s miestnym ovocím
Desiata: Zmes semienok
Obed: Pšenové placky
Olovrant: Šalát z tofu
Večera: Pečená ryba s celozrnnou obilninovou kašou

Pozor na nedostatok bielkovín a vitamínov

Často sa vyskytujúce tvrdenie, že makrobiotická strava veľmi efektívne funguje ako prevencia rakoviny alebo iných chorôb a môže vás efektívne vyliečiť, nebola preukázaná žiadnou serióznou lekárskou štúdiou. S makrobiotickou stravou sa musí zaobchádzať veľmi opatrne. Neodporúča sa napríklad u detí, kde pri jej aplikovaní hrozí nedostatok bielkovín i niektorých vitamínov (B2, B12, D) a tiež vápnika. Tieto skutočnosti potom môžu spôsobiť oneskorený rast a vývoj.

Aj dospelí si musia pri tomto spôsobe stravovania strážiť dostatok vitamínov a bielkovín. Dojčiace matky makrobiotičky majú nízke hladiny niektorých minerálov a vitamínov, čo je pre ich dieťa veľký problém. Oplatí sa preto makrobiotickú stravu konzultovať s lekárom, ideálne odborníkom, ktorý sa ňou dlhodobo zaoberá a má s ňou skúsenosti. Pokiaľ vám ale tento spôsob stravovania bude vyhovovať, môžete ho aj dlhodobo aplikovať, ale je treba byť pod trvalým lekárskym dohľadom. Je možné takto aj schudnúť, pretože výrazne obmedzujete príjem sacharidov.

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

8 potravín proti starnutiu: Kapustová šťava a zelený čaj ako elixír nesmrteľnosti

Ako už ​ste ​sa mohli dočítať v predošlých článkoch na našom webe, strava má veľký vplyv nielen na chudnutie, našu náladu či napríklad kvalitu spánku, ale ovplyvňuje aj vzhľad našej pokožky. Aké potraviny sú vhodné pre spomalenie starnutia? Prečítajte si náš článok, kde vám všetko prezradíme. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 150 680 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?