Makrobiotický jedálniček

Niektorí ľudia na ňu nedajú dopustiť a bezhranične jej veria, iní ju odsudzujú. Reč je o makrobiotickej strave. Určite ste sa s týmto pojmom už niekedy stretli.

Slovo makrobiotika pochádza z gréčtiny a znamená vlastne dlhý život. Čo si pod týmto pojmom predstaviť? Ide o zdravú stravu, ktorej cieľom údajne môže byť aj vyliečenie z niektorých chorôb. Napríklad zakladateľ George Ohsawa hovorí, že sa makrobiotikou vyliečil z tuberkulózy. Lenže všetko treba brať s rezervou.

Dôraz sa kladie na celozrnné potraviny

Aké stravovacie opatrenia vlastne makrobiotika prináša? Kedysi išlo o desať stupňov stravovania. Ten úplne najprísnejší stupeň povoľoval iba celozrnnú ryžu a obilniny. Je samozrejmé, že v tejto podobe telu chýbalo veľa životne dôležitých látok, takže sa o zdravej výžive určite nedalo vôbec hovoriť. Napriek tomu je potrebné upozorniť, že makrobiotická strava obsahuje 50-60% celozrnných obilnín. K tomu pribúda ešte 20-30% zeleniny z daného regiónu. Musíte ale vynechať zemiaky, paradajky, papriky a vôbec zeleninu spadajúcu do ľuľkovitej. Zhruba 5-10% pripadá na strukoviny, ďalej sójové potraviny, teda tofu, tempeh, miso.

Na dochutenie využíva makrobiotický jedálniček morské riasy. Ďalej sa povoľuje zaradiť aj miestne a dostupné ovocie či orechy. Neodporúča sa mlieko a mliečne výrobky, vajcia, tropické ovocie, mäso, cukor, bylinkové čaje, džúsy, ostré korenie, káva, alkohol. V obmedzenej miere sa môžu konzumovať ryby a morské plody.

Do úvahy sa berie aj ročné obdobie

V zásade sa tento diétny jedálniček odvíja od princípu jin a jang, ktoré majú tvoriť rovnováhu. Kladie sa silný dôraz aj na aktuálne ročné obdobie. Napríklad na jar sa odporúča v rámci detoxikácie úplne vynechať rybie mäso, narozdiel od toho v zime je možné ho zaradiť ako zahrievaciu potravinu. Piť sa má len vtedy, keď má človek smäd.

Niektoré zásady makrobiotiky sú všeobecne zdravé ako napríklad vysoký obsah celozrnných produktov, naopak iné ako malé množstvo prijímaných tekutín nie. Práve preto nie je vhodné preberať zásady makrobiotiky bezmyšlienkovite, vhodnejšie je pracovať s nimi uvážlivo. Zle to chápu ľudia, ktorí makrobiotiku propagujú v prísnej forme bez zohľadnenia aktuálneho zdravotného stavu a ďalších faktorov. V takom prípade môže napáchať viac škôd ako úžitku.

Výhody makrobiotickej stravy:

  • Minimálny podiel cukru.
  • Uprednostňovanie kvalitných biopotravín pred polotovarmi a priemyselne spracovanými potravinami.
  • Vysoký podiel zeleniny a to predovšetkým z miestnych zdrojov.
  • Ľahká úprava jedla bez chemických prísad.
  • Veľké množstvo celozrnných potravín.
  • Dôraz na miestne dostupné potraviny.

Nevýhody makrobiotickej stravy:

  • Nedostatok bielkovín a niektorých vitamínov.
  • Veľmi malý príjem sacharidov môže spôsobiť únavu, výkyvy nálad.
  • Nehodí sa pre deti, tehotné a dojčiace ženy.
  • Niektorí ľudia môžu mať ťažkosti s vysokým obsahom vlákniny.
  • Nedostatočný pitný režim.
  • Pomerne vysoký obsah sodíka.
  • Chorých môže tento druh stravy oslabovať.

Jedálniček pri makrobiotickej diéte na 3 dni:

1. deň

Raňajky: pohánková kaša
Desiata: zmes pražených orieškov
Obed: zeleninová polievka dochutená morskou riasou
Olovrant: sušené marhule
Večera: zmes varených krúp s fazuľou

2. deň

Raňajky: kvasená zelenina
Desiata: hrsť ovocia podľa sezóny
Obed: pečená tekvica plnená pšenom a tempehom
Olovrant: sušené slivky
Večera: karbonátky zo strukovín

3. deň

Raňajky: ovsená kaša s miestnym ovocím
Desiata: zmes semienok
Obed: pšenové placky
Olovrant: šalát z tofu
Večera: pečená ryba s celozrnnou obilninovou kašou


Pozor na nedostatok bielkovín a vitamínov

Často sa vyskytujúce tvrdenie, že makrobiotická strava veľmi efektívne funguje ako prevencia rakoviny alebo iných chorôb a môže vás efektívne vyliečiť, nebola preukázaná žiadnou serióznou lekárskou štúdiou. S makrobiotickou stravou sa musí zaobchádzať veľmi opatrne. Neodporúča sa napríklad u detí, kde pri jej aplikovaní hrozí nedostatok bielkovín, niektorých vitamínov (B2, B12, D) a tiež aj vápnika. Tieto skutočnosti potom môžu spôsobiť oneskorený rast a vývoj.

Aj dospelí si musia pri tomto spôsobe stravovania strážiť dostatok vitamínov a bielkovín. Dojčiace matky makrobiotičky majú nízke hladiny niektorých minerálov a vitamínov, čo je pre ich dieťa veľký problém. Oplatí sa preto makrobiotickú stravu konzultovať s lekárom, ideálne odborníkom, ktorý sa ňou dlhodobo zaoberá a má s ňou skúsenosti. Pokiaľ vám ale tento spôsob stravovania bude vyhovovať, môžete ho aj dlhodobo aplikovať, ale je treba byť pod trvalým lekárskym dohľadom. Pomocou tohto jedálnička je možné aj schudnúť, pretože výrazne obmedzujete príjem sacharidov.

21.09.2018

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Jedálniček na priberanie svalovej hmoty

14.09.2018

Chcete pribrať svalovú hmotu? V tom prípade tomuto cieľu musíte prispôsobiť svoj jedálniček. Ale pozor, ide o priberanie svalovej hmoty, nie tuku! Ak ale urobíte správne výživové opatrenia, môžete si veľmi úspešne vytvoriť dostatočnú svalovú základňu. Pokračovať v čítaní

Ako funguje Mačingova diéta

28.08.2018

Diéta NIE, zdravý životný štýl ÁNO! Pokračovať v čítaní

Aké potraviny vám dodajú energiu?

24.08.2018

Chýba vám často potrebná šťava do života a cítite sa unavení, hoci dostatočne spíte? Príčinou môžu byť niektoré potraviny alebo nápoje, ktoré do svojho tela dostávate, či naopak, ktorých máte nedostatok. Poradíme vám teda, čo konzumovať, aby ste mali dostatok energie. Pokračovať v čítaní

7 pravidiel jednoduchšieho chudnutia na dovolenke

23.08.2018

Nechceme vám tu vnucovať, že musíte na dovolenke striktne plniť svoj chudnúci režim, no prezradíme vám sedem zásad, ako aj na dovolenke dodržovať zdravý životný štýl a pri tom si ju naplno užiť. Pokračovať v čítaní

Chcem jedálniček ZADARMO

2 239 054 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?