Zeleninová diéta

Pre lepšie naštartovanie metabolizmu a detoxikáciu tela je vhodné zaradiť do jedálnička väčšie množstvo zeleniny. Nielen tieto výhody, ale aj schudnutie, vám môže poskytnúť zeleninová diéta.

Mnoho diét na vás útočí odvšadiaľ. Možno ste z toho už celí nesvoji. Neviete, akú si vybrať, aby efekt bol skutočne účinný. Vedzte, že diét je naozaj veľa. Niektoré majú veľký, iné malý účinok.

Príkladom tej, ktorá skutočne má efekt, je zeleninová diéta. Avšak aj keď dokáže s vašou hmotnosťou pohnúť smerom dole, skrýva celý rad rôznych úskalí. Poďme sa teda spoločne pozrieť, kedy je vhodná a kedy naopak nie.

Mizivé množstvo sacharidov

Na prvý pohľad sa vám môže zdať, že nie je lepšej diéty, ako zeleninovej. Všade sa hovorí o tom, že zelenina obsahuje veľké množstvo minerálov a vitamínov, naproti tomu obsah sacharidov je tu veľmi nízky. Pritom hlavným problémom, prečo priberáte, je v mnohých prípadoch práve vyšší obsah sacharidov v potrave, než je zdravé. Mohlo by sa teda zdať, že keď vymeníte bežnú stravu za nádielku zeleniny, pôjde chudnutie skoro samo. Avšak tak jednoduché to samozrejme nie je.

Je jasné, že zelenina má úplne mizivé množstvo kalórií a veľmi nízky obsah sacharidov a naopak, veľké množstvo rôznych vitamínov i minerálnych prvkov, a preto je z nutričného pohľadu vysoko hodnotná. Ide o takmer ideálnu stravu pri diéte.

Základom je hlavne koreňová zelenina

Zeleninové diéty pritom stavajú hlavne na koreňovej zelenine, medzi ktorú radíme mrkvu, petržlen, zeler. Ďalšou skupinou je kapusta, repa, pór, cibuľa, cesnak, brokolica, kaleráb. Spoločným menovateľom všetkých týchto druhov je práve nízky obsah energie.

V čom vlastne spočíva zeleninová diéta? Niekoľko dní alebo týždeň konzumujete len zeleninu, a to na všetky tri hlavné denné chody, teda raňajky, obed aj večeru. Okrem toho na desiatu a olovrant si môžete dopriať aj ovocie (jablká), ktoré trochu sacharidov samozrejme obsahuje, takže ich týmto spôsobom doplníte.

Inak počas diéty pijete zeleninové šťavy. Ide o veľmi účinnú formu detoxikácie. Môžete si napríklad zeleninu aj mixovať do formy špeciálnych koktailov, záleží na vás. Môžete si tým aj zlepšiť zdravotný stav. Ideálne je konzumovať zeleninu v surovom stave.

Môžete mať nedostatok bielkovín

V čom spočívajú negatívne stránky tejto diéty? Predovšetkým v tom, že vám môžu chýbať určité látky. Hrozí napríklad nebezpečenstvo nedostatku bielkovín, ktorých v zelenine nájdete pomenej (bielkoviny obsahujú hlavne strukoviny či mäso), aj niektoré ďalšie látky. Niekto môže napríklad pocítiť únavu vplyvom nedostatku sacharidov. Taktiež zelenina obsahuje veľké množstvo vlákniny, ktorá vám síce prečistí tráviaci systém, ale jej nadmerná konzumácia môže tiež spôsobiť tráviace ťažkosti.

Z vyššie uvedených dôvodov preto nie je vhodné dodržiavať diétu dlhodobo. Mohlo by sa vám nedostávať niektorých nevyhnutných látok a tiež by ste mohli trpieť zápchou či plynatosťou. Taktiež po návrate k starému spôsobu stravovania hrozí jojo efekt.

Výhody zeleninovej diéty:

  • Dostávate do tela veľké množstvo vitamínov a minerálov
  • Účinne sa detoxikujete
  • Môžete si zlepšiť svoj zdravotný stav

Nevýhody zeleninovej diéty:

  • Trpíte nedostatkom bielkovín
  • Zeleninový jedálniček môže byť pre niekoho jednotvárny
  • Môžete trpieť zažívacími problémami kvôli veľkému množstvu vlákniny

Jedálniček pri zeleninovej diéte na 3 dni:

1. deň

Raňajky: Nastrúhaná mrkva a jablká, orechy, med
Desiata: Orechy a hrozienka
Obed: Dusený pór
Olovrant: jablko, orechy
Večera: Polievka z koreňovej zeleniny

2. deň

Raňajky: Nastrúhaná mrkva s ananásom, orechy, med
Desiata: Orechy a hrozienka
Obed: Šalát z červenej repy a kapusty
Olovrant: jablko, orechy
Večera: Dusená mrkva, zeler a petržlen

3. deň

Raňajky: Nastrúhaná mrkva a jablká, orechy, med
Desiata: Orechy a hrozienka
Obed: Dusená kalerábová kapusta
Olovrant: jablko, orechy
Večera: Brokolicová polievka

Pozor na hroziaci jojo efekt

Výhodou je, že počas tejto krátkej niekoľkodennej alebo týždennej diéty môžete schudnúť aj niekoľko kilogramov, avšak problémom môže byť hroziaci jojo efekt, ktorý nastane vo chvíli, keď sa vrátite späť ku starému spôsobu stravovania. Najvhodnejšia je preto samozrejme trvalá pestrá zdravá strava s dostatkom zeleniny v jedálničku. Zeleninová diéta sa môže hodiť skôr ako niekoľkodenná detoxikácia.

23.02.2017

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam ďalej?

Chcem jedálniček ZADARMO

2 240 734 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?