Ketónová diéta  - čo znamená a ako na ňu?

Uvažujete nad tým, že zhodíte pár kíl dole? Nie ste práve športový typ a vyskúšali ste už takmer všetko? Ketónová diéta môže byť práve to čo hľadáte!  

Nespokojnosť so svojou váhou si so sebou nesie množstvo ľudí. Obezita sa stala civilizačnou chorobou, podobne ako choroby dýchacích ciest či cukrovka. Pripadá vám klásť nadváhu na rovnakú úroveň ako ťažké choroby pritiahnuté za vlasy?  Typické komplikácie pri bežných činnostiach ale nie sú to jediné v čom vám vie obezita uškodiť. Každým kilom naviac si totiž to zvyšujete pravdepodobnosť poškodenia srdca či kolapsu organizmu pri vyššej námahe, napríklad v podobe infarktu. Rýchlosť ktorou sa táto pliaga šíri svetom nie je o nič menej alarmujúca

Prečo je dobré vyskúšať ketónovú diétu?

Druhá polovica 80 rokov sa niesla v znamení osvety zdravého životného štýlu. Témy ktoré patrili na okraj spoločenského záujmu rástli v popularite priamo úmerne problémom ktoré predstavovali. V roku 1975 sa v USA evidovalo približne 15% obyvateľov s nadváhou. Iba o 25 rokov neskor, obdobie za ktoré vám vyrastie nová generácia, sa už nieslo v znamení dvojnásobného nárastu obéznej populácie. Pre porovnanie, v štúdii IDEA Slovensko z roku 2006 sa ukázalo, že tučnotou trpí až 38% ľudí ktorý v tom roku navštívili praktického lekára. 

Ako príčiny tohto stavu možeme zaradiť nevhodnú stravu - s prebytkom glycidov a tukov, nedostatok pohybovej aktivity, metabolické či psychické poruchy a vplyv prostredia či iných medikamentov. Okrem toho, obezita može byť zapríčinená aj vrodenou poruchou, avšak napriek všeobecnému presvedčeniu niektorých ľudí je táto príčina veľmi zriedkavá, ba až výnimočná. 

Aké liečby sa nám ponúkajú?

Dieta, spoločne so športovou aktivitou je vo všeobecnosti jedna z najčastejšie využívaných liečebných procedúr, pričom ako protipól im môžu byť nie práve vhodné sposoby straty váhy, akými sú lieky či chirurgické zákroky. 

Medzi dietami vyniká práve tá ketónová, pretože predstavuje alternatívny spôsob liečenia ochorenia v ktorom sa snažíme pracovať  s prvou menovanou príčinou, to jest nevhodná strava a eliminácia glycidov a tukov. 


Objavte ketónovú diéta = diéta stará ako ľudstvo samo

Čo konkrétne ale znamená podstúpenie ketónovej diety? Aby sme ju správne pochopili, je potrebné rozumieť procesu prijímania stravy a energie. Naše telo je zložitý mechanizmus, v ktorom má všetko svoje miesto a účel. Prijímanie stravy bolo už od nepamäti podmienené jej dostatkom, no čo v prípade že strava nie je a naše telo nemá potrebnú energiu na správny chod? 

V bežných podmienkach sa takýto stav vyskytuje len málo. Doba konzumentov a hojnosti je veľmi odlišná od toho čo museli naši predkovia pri získavaní stravy podstupovať.  Sacharidy ktoré sa bežne vyskytujú v našej strave je naše telo schopné spracovať na energiu tak potrebnú pre správny chod tela. V prípade že dostatok sacharidov nepríjmete, vaše telo začne získavať energiu z tukov ktoré máte v tele uložené. Tento proces, pomenovaný ketóza, teda za pomoci účinných látok spaľuje tuky pričom získanú energiu odovzdáva ďalej bunkám vo vašom tele. Stav ketózy avšak nenastane okamžite po tom ako vyradíte sacharidy z jedálneho lístka. V priemere k nemu dochádza v rozmedzí 2-5 dní, pričom ale v prípade, že príjmete viac ako 50 gramov sacharidov počas dňa, proces sa opäť oddiali. Glukóza, respektíve sacharidy sú teda motorom vašeho tela, no vďaka evolúcii má naše telo aj záložný systém, prostredníctvom ktorého dokážete schudnúť. 


Aké sú prvé kroky?

Podobne ako pri iných diétách, aj tu je potrebné určiť si cieľ. V tomto prípade váhu na akú sa chcete dostať, respektíve koľko nadbytočných kíl chcete zhodiť. Nemenej dôležitá je ale aj motivácia. Kto, alebo čo vás motivuje zhodiť? Je to vaša vnútorná nespokojnosť alebo posmech okolia? Sú to vaše ťažkosti s pohybom alebo nevhodné komentáre vášho partnera či  priateľa? Pri motivácii rozlišujeme vnútornú a vonkajšiu motiváciu, pozitívnu či negatívnu motiváciu. Je dokázané, že ľudí najlepšie motivuje tá vnútorná a pozitívna. Spájajte si vašu aktivitu s pozitívnymi myšlienkami a samotný proces vám pôjde o to rýchlejšie a jednoduchšie.

Opomenúť netreba ani sparingpartnera, podobne ako pri každej aktivite či práci, všetko sa robí vždy lepšie vo dvoch a spolu. Aj keď vaša najlepšia kamarátka či kamarát nemá čas či potrebu schudnúť, môžete ho minimálne požiadať o to aby vám sekundoval pri snahe dospieť k želanému efektu.

V prípade že ste sa teda rozhodnutý zbaviť sa pár nadbytočných kíl,  overte si či na to idete vhodným spôsobom. Ketónová diéta totiž nie je vhodná pre každého. Metabolizmus každej osoby sa líši od človeka k človeku. Nedodržiavanie postupu či nerešpektovanie pravidiel može viesť k neželaným výsledkom a vaša snaha zmeniť sa može dospieť k opačnému výsledku. Cieľavedomosť je teda prioritná, pretože striedanie ketónoveho stavu so stavom bežným vedie k zakysleniu organizmu a teda nezdravému prostrediu vášho tela. 

Zhrnuté a podčiarknuté, ako teda postupovať? 

  1. Určte si cieľ
  2. Stanovte si motivačné faktory 
  3. Nájdite si sparing partnera
  4. Overte si či je táto dieta vhodná práve pre vás/ Buďte cieľavedomý!

A čo ďalej?

Predpokladajme, že ste úspešne absolvovali prvé kroky a ste rozhodnutý podstúpiť túto cestu za vašou vysnívanou postavou. Samotný proces sa skladá z 3 krokov, počas ktorých je doležité kontrolovať svoju váhu a byť dôsledný. Nepodceňujte ani jeden z nich a buďte ostražitý, ak nechcete aby ste o váš postup prišli, či dokonca nedopatrením spôsobili jojo efekt.  Tri kroky ktoré vás od toho delia sú:

  1. Naštartovanie ketózy.

  2. Udržiavanie ketóza stavu.

  3. Stabilizácia organizmu.

3 fázy ketónovej diéty

Počas prvej fázy si pripravíme 5 jedál denne, pričom súhrnne nesmú obsahovať viac než 50 gramov sacharidov. Samozrejme, že ovocie a zelenina sú súčasťou, avšak zabudnúť nesmieme ani na maso a strukoviny. Je potrebné čo možno najviac dodržiavať zásady vyrovnanej výživy, aj keď to v plnom rozsahu možné nie je. Dĺžka prvej fázy závisí od hmotnosti ktorú chcete stratiť, pričom sa zvyčajne pohybuje od jedného do piatich týždňov. 

Druhá fáza je priamo závislá od váhy ktorú sa vám podarilo zhodiť a je o niečo miernejšia než tá prvá. Pripravujeme tri jedlá denne a do jedálničku pridávame aj bielkovinovú stravu

V tretej a záverečnej časti sa zameriame na elimináciu jojo efektu. Zhodenú hmotnosť sa pokúšame nezískať naspäť a pravidelne kontrolujeme váhu a stravu. 

Tak sa do toho pustite! 

Strach nie je na mieste. Avšak byť ostražitý je potrebné! Vaše zdravie je len jedno a pri akomkoľvek neprofesionálnom zachádzaní môže nastať opačný efekt. Kontaktujte sa s výživovým poradcom pre precíznu prácu a v prípade akýchkoľvek problémov sa neštítte zájsť k vašemu lekárovi.

Na záver, nemajte strach z vyhladovania, už v prvej fáze totiž jedávate až 5 jedál denne! Majte na pamäti že v prvom rade ide o to aké jedlo zjete, a až potom koľko ho zjete.

07.06.2020

Získajte zdravý jedálny lístok na mieru ZADARMO

  • Zostavený od nutričnej poradkyne
  • Komplexný jedálny lístok pre vašu osobu
  • Recepty na 7 dní ZADARMO

Chcem jedálniček ZADARMO

Komentáre k článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 
Chcem jedálniček ZADARMO

3 203 785 doručených jedálnych lístkov, za dve minúty získate váš!

Tip: Viete, že najčastejšie chcú ľudia schudnúť 10 kg?